نقد منصفانه و حمایت مشفقانه


دین اسلام،‌ آیین مورد پسند و برگزیده خداوند برای سعادت تمام انسانها و جوامع بشری در جهان است؛ و مسلمانان؛ امتی هستند که خداوند متعال از طریق خاتم پیامبران، حضرت محمد مصطفی صلّی الله علیه وسلم، آنان را صاحب و حامل رسالتی عظیم کرده است؛ این رسالت عبارت است از این که امت مسلمان، خیرخواه همۀ انسانها و جوامع بشری باشد و آنان را بسوی پروردگار و رسولش، ایمان به آخرت، سعادت و خوشبختی حقیقی، زندگی پاک و ستوده و مکارم اخلاق فرابخواند و از کفر و شرک، گمراهی و زندگی ناشایسته و نکوهیده،‌ و منکرات و راذایل اخلاقی بر حذز بدارد. همچنین امت اسلامی و ظیفه دارد برای ادای هرچه بهتر این رسالت عظیم و ابلاغ این دعوت نجات بخش، از همۀ راه ها و ابزارهای ممکن و مشروع استفاده کند. امت اسلامی گواه است که دعوت گران مسلمان از صدر اسلام تا عصر حاضر، همواره در عرصۀ دعوت اسلامی فعال و کوشا بوده و از راه ها و ابزارهای لازم برای ادای رسالت شان استفاده کرده اند.

یکی از ابزارهای که در یکی دو قرن اخیر، همچون پلی ارتباطی بین افراد جامعه و مردم جهان عمل کرده و روز به روز بر تأثیرگذاری آن افزوده شده و پیشرفت و توسعۀ گسترده ای را به خود دیده است، ابزار «رسانه» است. جهان امروز به کمک رسانه های جمعی مشابه یک دهکده شده و ساکنان آن خیلی به هم نزدیک شده و منافع و مضارشان با یکدیگر گره خورده است. این عصر را عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات نیز می نامند؛ از این رو، هیچ فرد یا جامعه ای نمی تواند از اوضاع دیگران بی خبر و نسبت به آن بی تفاوت باشد و تحت تأثیر قرار نگیرد . نقش رسانه ها بر هیچ کس پوشیده نیست ؛ رسانه ها در شکل گیری احساسات و انگیزه ها و حتی شکل دادن به اوضاع و شرایط تأثیر گذارند، کمک می کنند که آدمی به درک تازه و متفاوتی از وضع خود و جهان پیرامونش دست یابد؛ به توده ها خط می دهند و چشم انداز های نو و زمینه های پیشرفت و شکوفایی را برای آنان ترسیم می کنند.

در دنیایی امروزه که با پیشرفت تکنولوژی اشخاص هر روزه در معرض بمباران پیغام ها قرار می گیرند، ارتباط با هر شخص به صورت خاص یعنی ارسال پیام های متفاوتی برای هر گروه خاص از مردم در ارتباط عمومی یکی از مهمترین شیوه هاست.  اگر قرن ۱۹ را قرن استعمار، و قرن ۲۰ را به یک معنای نظامی گری بدانیم قرن ۲۱ را باید قرن رسانه نامید. امروزه هویت یک ملت با هویت رسانه ای آن گره خورده و تمامی مناسبات بین المللی تحت تأثیر رسانه ها قرار دارد. رسانه یکی از مکانیزم های اثرگذار در جهت دهی فکری جامعه و مردم می باشد و عرصه ی رسانه و مطبوعات عرصه شریف و مورد احترامی است، لذا الزامی و ضروری است که در قدم اول اصحاب رسانه به این جایگاه ارزشمند و مهم اجتماعی و مقدس توجه جدی داشته باشند و بدیهی است که تلاش و قلم فرسایی در عرصه کار رسانه ای باید در نهایت دقت و تعمق صورت بگیرد.رسانه ها باید در جهت تنویر افکار عمومی مردم که یکی از ضروری ترین برنامه های رسانه ای است بطور جدی بکوشند و عمل کنند.

برای شناخت تأثیرات سواد رسانه‌ای بر توسعه و به‌ویژه توسعه اجتماعی، لازم است ابتدا شناخت نسبتاً کاملی از مؤلفه‌های آن کسب کرد. باید دانست که از لحاظ نظری نیز، افراد باسواد رسانه‌ای، در برابر اطلاعات رسانه‌ای، آسیب‌پذیری کمتری دارند. زیرا پیامهایی را که به منظور تأثیرگذاری بر آنها طراحی و ارسال می شود- در سطوح مختلف- مورد شناسایی قرار می‌دهند. با آگاهی یافتن نسبت به چگونگی ایجاد اطلاعات توسط رسانه‌ها و خصوصاً اینترنت، حتی کودکان نیز قادر خواهند بود، در دنیایشان خودمختاری بیشتری داشته باشند آموزش سواد رسانه‌ای، باعث بالا رفتن سرعت توسعه ی اجتماعی در جوامع (خصوصاً جوامع در حال توسعه) می شود. داشتن این مهارت برای تمامی شهروندان و افراد یک جامعه لازم و ضروری است. بنابراین سیاست‌گذاران باید تمهیداتی بیاندیشند تا از طریق بالا بردن سطح سواد رسانه ای مردم، شاخصهای توسعه نیز به عنوان جزئی اساسی از زندگی هر شخص رشد کنددر واقع هدف سواد رسانه‌ای این است که به مردم کمک کند تا به جای آنکه مصرف‌کنندگانی فرهیخته باشند، به شهروندانی فرهیخته تبدیل شوند. بنابراین به دنبال راهی در جهت امتداد دادن مردم‌سالاری در جامعه‌ای است که مفهوم مردم سالاری به طور مبسوط، تعریف و نوشته شده باشد. (بصیریان، 1385،ص 36) به طور خلاصه، سواد رسانه‌ای چیزی بیشتر از تجزیه و تحلیل پیام ها است و به درکی نسبت به چرایی وجود پیام ها در جایی خاص بر می‌گردد.

قدرت تشخیص قوی یک نعمت خدادادی است که عوامل یک خبرگزاری خوب بایستی از آن بهره مند باشند.  قدرت تشخیص قوی هم در مسائل علمی و هم در مسائل سیاسی و اقتصادی باعث موفقیت خواهد شد  همچنین قدرت تشخیص قوی موضوعات می تواند در جهت گیری صحیح یک خبرگزاری تاثیرگذار باشد. امروز علاوه بر پیام رسانی و رعایت اصل واقع نگری در عرصه خبر، اطلاع رسانی نیازمند قدرت تحلیل است و خبرنگار بایستی بتواند آنچه را تحلیل می کند به خوبی بیان کرده و بنویسد. ک خبرگزاری بایستی از اعتبار برخوردار باشد و اعتبار یک خبرگزاری به داشتن صداقت، امانت و درستی و خط مشی ثابت است مسئولین استانی خبرگزاری ها بایستی از اعتبار کاری و اجتماعی برخوردار بوده و کار در خبرگزاری را وسیله ای برای امرار معاش خود ندانسته بلکه آن را یک رسالت دانسته و این رسالت را بخوبی دنبال کنند. خبرگزاری ها بایستی از گرایش های تند سیاسی و افراطی که برای جامعه مشکل آفرین هستند به دور باشند.

برای موفقیت در این زمینه، همچنین لازم است نیات و انگیزه های خداجویانه و خیر خواهانه و در راستای بیداری اسلامی و خدمت به جامعۀ انسانی شود؛ زیرا تا نیت و انگیزه درست نباشد، نه اجر و پاداشی به کسی می رسد و نه موفقیت مطلوبی در کار به دست می آید کسانی که وارد این عرصه می شوند، باید در راستای اتحاد و همبستگی، احترام متقابل، و تقویت اخلاق و انصاف در جامعه تلاش کنند و از ترویج تفرقه و گروه گرایی، ایجاد نفرت و بد بینی، و بی اخلاقی و بی انصافی پرهیز کنند همه ارتباط برقرار می کنند اما این که یاد بگیرید چطور خوب ارتباط برقرار کنید نیازمند داشتن مهارت است. برای این که در کار و تجارت موفق شوید (یا هر عرصه دیگر از زندگی)، باید بتوانید مهارت های ارتباطی را خوب یاد بگیرید. برای بعضی ها ارتباط برقرار کردن ساده است. بعضی ها ذاتاً استاد ارتباط برقرار کردن هستند و اعتمادبه نفس بسیار زیادی برای اینکار دارند. اما بقیه چطور یاد می گیرند که با دیگران ارتباط برقرار کنند در این جا به 7 راهکار برای ایجاد ارتباط موفق اشاره می کنیم.

اعتماد به نفس

مهارت های مردمی خوب با اعتماد به نفس شروع می شود. وقتی کسی اعتماد به نفس داشته باشد خیلی خوب معلوم می شود. اعتمادبه نفس مثل آهن ربایی بقیه را به سمت شما می کشاند و رفتارهایتان نشان می دهد که ارزش صرف وقت و تلاش را دارید. وقتی حس قوی نسبت به خودتان داشته باشید، خیلی سریع از گپ کوتاهی که با کسی دارید گذشته و فرصتی در اختیارتان قرار می دهد که بتوانید بدون اتلاف وقت به قلب رابطه دست یابید.وقتی می خواهید رابطه ای موثر داشته باشید، یکی از مهمترین قوانینی که باید رعایت کنید این است که مستقیم به چشم های طرف مقابل نگاه کنید. کسانی که اعتماد به نفس کافی ندارند از ارتباط چشمی خودداری می کنند. خودداری از ارتباط چشمی نشان دهنده عدم علاقه یا بدتر از آن عدم صداقت است. وقتی دو نفر با هم ارتباط چشمی برقرار می کنند، ارتباطی موثر شکل می گیرد. ارتباط چشمی با حرف هایی که می زنید هم اعتبار می بخشد.

علاقه نشان دهید

خیلی ها مرتکب این اشتباه می شوند که زیاد درمورد خودشان حرف می زنند. هیچ چیز بدتر از لاف زدن درمورد خود، یک ارتباط را خراب نمی کند. یکی از بهترین راهکارها برای این که یاد بگیرید چطور با مردم ارتباط برقرار کنید این است که به جای این که آن ها را مجبور کنید به حرف هایتان گوش دهند، از آن ها بخواهید درمورد خودشان حرف بزنند. این باعث می شود طرف مقابل احساس راحتی بیشتری کرده و اعتمادبه نفسش بالا رود. همچنین موقعیتی ایجاد می کند که فرد مقابل هم همین کار را برای شما بکند و به حرف هایتان گوش دهد.

هنرمندانه سوال بپرسید

یکی از سریع ترین راه ها برای شکستن قفل سکوت پرسیدن سوال هایی است که به توان آن ها را خیلی راحت با بله یا خیر جواب دارد. با پرسیدن سوالی که به یک جواب با جزئیات بیشتر نیاز هست، فرد مقابل باید توضیح بیشتری بدهد و اطلاعاتی که دارد را در اختیارتان بگذارد.بخشی از ارتباط موفق یاد گرفتن این است که سوالاتی را مطرح کنید که فرد مقابل را به فکر کردن وا دارد. یک چیز به دیگری منتهی می شود و در مدت کوتاهی داستان هایی بین دو طرف منتقل می شود و یخ رابطه می شکند.آب و هوا را فراموش کنید و بحث را از سیاست و مذهب هم دور کنید. درمورد لباسی که طرف مقابلتان پوشیده است نظری بدهید. البته باید سعی کنید که طرفتان را با سوالاتتان بمباران نکنید. این باعث می شود فرد معذب و خسته شود. یادتان باشد مکالمه را نباید به بازجویی تبدیل کنید.وقتی می خواهید اسم کسی را بپرسید، فورا آن را تکرار کنید. بلند گفتن یک اسم کمک می کند بهتر در خاطرتان بماند. از اسم طرف مقابلتان در طول مکالمه استفاده کنید و لبخند زدن هم فراموش تان نشود.

دو بار گوش کنید، یک بار حرف بزنید

می گویند به یک دلیلی خدا دو گوش و یک دهان به شما داده است. دلیل آن این است که باید دوبرابر آنچه که حرف می زنید، گوش دهید. درارتباط با مهارت های مردمی، این یعنی وقتی فرد مقابلتان صحبت می کند، باید همه توجهتان را به او بدهید. نباید غرق این فکر شوید که بعد از آن شما چه باید بگویید یا بعداً چه اتفاقی می افتد یا هر فکر بی ارتباط دیگری. تمرکز کنید، اطلاعاتی که ارایه می شود را جذب کرده و راهی برای دنبال کردن صحبت او با پرسیدن یک سوال مرتبط با موضوع پیدا کنید.در چیزهایی که طرف مقابل تان علاقه دارد، علاقه نشان دهید و اگر موضوع بحث چیزی است که هیچ از آن نمی دانید، می توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید. اطلاعات بیشتر در مورد آن موضوع کسب کنید. اعتراف کنید که برایتان موضوع آشنایی نیست و از او بخواهید که بیشتر درمورد آن با شما حرف بزند. مردم دوست دارند چیزهایی که می دانند را با بقیه درمیان بگذارند و این اعتماد به نفس آنها را خیلی بالا می برد. وقتی موضوع مورد علاقه طرف مقابلتان را پیدا کردید، دیگر هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

توانا بود هرکه دانا بود

ارتباط موثر و موفق با دانش شروع شده و خاتمه می یابد. کسانی که مسافرت می کنند، مطالعه می کنند یا از جریانات روز باخبرند برای هم صحبتی فوق العاده اند. هرچه فردی تجربیات بیشتری از زندگی داشته باشد، بهتر می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.کسانی که مسافرت می کنند توانایی این را دارند که فرهنگ ها و مردمان دیگر را بهتر درک کنند و آن هایی که زیاد مطالعه می کنند، درمورد همه موضوعات اطلاعات کافی دارند و می توانند خود را با هر مکالمه ای تطبیق دهند. شخصی که در فعالیت های مختلف شرکت دارد، مطمئنا می تواند با افراد دیگر وجه اشتراک پیدا کرده و مکالمه را به جریان بیندازد.

ریسک کنید

عزت نفس هم معنای اعتماد به نفس است و حتی با وجود طرد شدن، عزت نفس یک شخص هیچ تغییری نمی کند. بیشتر وقت ها افراد بخاطر اینکه از طرد شدن واهمه دارند، از فرصت ها استفاده نمی کنند. طرد شدن باعث می شود فرد احساس حقارت کند. در واقعیت، طرد شدن عزت نفس فرد را تغییر نمی دهد. شما همان فرد باقی می مانید، به همان اندازه ارزشمند و مهم که قبل از شروع مکالمه بودید.هیچ کس نمی تواند عزت نفس شما را بگیرد. فقط خودتان هستید که می توانید این کار را بکنید. طرد شدن تازمانی که اتفاق نیفتاده است یک توهم است، چرا باید وقتتان را نگران این که اگر این اتفاق بیفتد یا آن اتفاق بیفتد هدر دهید؟ از فرصت استفاده کنید و برای آنچه که می خواهید دست به تلاش بزنید. تنها راه یاد گرفتن ارتباط با دیگران از طریق تمرین کردن میسر است.

کم کم شروع کنید

یاد گرفتن این که چطور با آدم ها ارتباط برقرار کنید زمان می برد و هرکس با سرعت مخصوص خودش پیشرفت می کند. کم کم شروع کنید؛ سعی کنید هربار با یکی از این نکات آشنا شوید. در پایه، یک ارتباط خوب با اعتماد به نفس شروع می شود و این رشته ای است که همه چیز را به هم وصل می کند. هر آشنایی کمک می کند اعتماد به نفستان بالاتر رود و تجربیاتتان متفاوت تر شود. یک جای خوب برای تمرین کردن این مهارت های مردمی محل کار است. وقتی صحبت کردن با همکارانتان راحت تر شد، سعی کنید با افرادی از رتبه های بالاتر مثل مدیرانتان صحبت کنید. در زمان کوتاهی، مهارت هایی که یاد گرفته بودید در شما نفوذ کرده و دیگر نیاز به فکر کردن هم ندارد.

هیچ کس تابه حال نگفته است که حرف زدن با آدم ها کار ساده ای است. برای بعضی ها، به دست آوردن اعتمادبه نفس لازم برای شروع مکالمه، قدم بزرگی است. این ممکن است سخت ترین مرحله کار باشد اما وقتی اولین قدم را برداشتید، بقیه آن راحت تر خواهد شد. به خودتان ایمان داشته باشید و بدانید که شما به اندازه طرف مقابلتان باارزش هستید. ارتباط موفق و موثر مهارتی است که همه باید داشته باشند زیرا رمز رسیدن به موفقیت و پیشرفت در جوانب مختلف زندگی است.

برای اینکه پایه هلای محکمی در ارتباط رسانه ای داشته باشیم چه باید کرد؟ اگر که هم نتوان در یک جمله به این سوال پاسخ داد ولی می توانم در راهنمایی که در زیر شرح آن می آید قدمی جهت موفقیت شما برداشته باشم. با تمام اینها این نکته را باید اضافه کنم که منصوبان رسانه ها را نه با پیغامهایی که می رسانید، به تنهایی با قدرت اغناگری آن، نه با یکسری تکنیک های خاص خودتان می توانید قانع کنید

کارزار رسانه ای چیست
برای کارزار رسانه ای و فعالیت های مرتبط با آن تعاریف بسیاری شده است. برخی از شایع ترین های آن به شرح ذیل می باشد:کارزار رسانه ای صحبت کردن درباره یک موضوع و جلب توجه اجتماع به سمت آن و هدایت تصمیم گیرندگان به سمت یک راه حل مناسب است. کارزار رسانه ای شناسایی مشکل و قراردادن آن در دستور کار و یافتن راه حل مناسبی برای آن مشکل و ایجاد محیطی حمایت گر جهت انجام راه حل است.کارزار رسانه ای می تواند شامل فعالیت های کوتاه مدت و اختصاصی جهت رسیدن به اهداف طولانی مدت باشد.کارزار رسانه ای مجموعه ای از فعالیت هایی است که در جهت تغییر سیاست ها و برنامه ها در هر جایگاهی انجام می شود.کارزار رسانه ای به معنای همکاری با سایر مردم و موسسات جهت ایجاد تغییر می باشد.کارزار رسانه ای شامل تغییر اهداف راهبردی در سطح محله ای، استانی، ملی و بین المللی است.به طور خلاصه کارزار رسانه ای تلاشی است برای ایجاد تغییر و فقط شامل یک فعالیت محدود نمی شود بلکه مجموعه ای از فعالیت ها، گزارش ها و اتفاقاتی است که در کنار هم و با یک سلسله  مراتب خاص ارائه می شود.کارزار رسانه ای باید آنقدر گستردگی داشته باشد که باعث ایجاد تفاوت شود ولی در عین حال باید به قدری قابلیت مدیریت داشته باشد که بتوان در کوتاه مدت، نتایجی حاصل نمود. همچنین باید پایه ای برای فعالیت های اطلاع رسانی بعدی باشد.

راهبرد کارزار رسانه ای

کارزار رسانه ای براساس شناسایی مشکل و یافتن راه حلی برای برطرف نمودن آن مشکل طراحی می شود.یک برنامه کارزار رسانه ای هنگامی می تواند موفق باشد که مشکل شناسایی شده باشد، راه حل ها مورد قبول واقع شده باشد و خواسته ای جمعی جهت تغییر وجود داشته باشد.این اتفاق باید در مقطع زمانی کوتاهی اتفاق بیافتد.کارزار رسانه ای باید براساس اهداف سازمان شما طراحی شده باشد و باید اهداف آن واضح و شفاف باشد. محتوای کارزار رسانه ای باید خوب مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته باشد و به طورمناسبی برنامه ریزی شده باشد. در هر مرحله از انجام کار باید منابع نیروی انسانی و مالی جهت موفقیت، مشخص شده باشد.در کارزارهای رسانه ای جامع بودن و بازاریابی دو عامل مهم در تحریک مردم و تأثیر بر آنان است. هنگامی که شما تحقیق و تحلیل خود را انجام دادید باید راهبردی شفاف جهت برقراری ارتباط را تنظیم نمایید.برقراری ارتباط، کلید اصلی راهبرد های کارزار رسانه ای می باشد. مردم باید شما ، برنامه شما و آنچه شما انجام می دهید را بشناسند، همچنین اینکه چرا باید از شما و برنامه شما حمایت کنند.

یک برنامه موفق اطلاع رسانی باید نیمرخی از چگونگی برقراری ارتباط با مردم تنظیم نماید. راهبرد های مناسب برقراری ارتباط، شما را از دریافت پیام و اطلاعات مناسب توسط مخاطب مطمئن می سازد. پیام عنصر کلیدی است که شما می خواهید مردم از آن مطلع شوند و با آن موافقت نمایند.پیام با شعار تفاوت دارد. معمولاً شعار خلاصه شده پیام است. به طور مثال پیام «ما می توانیم فلج اطفال را تا سال ۲۰۰۸ ریشه کن کنیم»  این پیام در شعار به این شکل خلاصه می شود: «فلج اطفال را از بین ببرید» معمولاً پیام شامل چند جمله است که می تواند دیدگاه اصلی شما را توضیح دهد. این متن باید پایه و اساس تمام وسایل ارتباطی از جمله پوستر، پمفلت، سخنرانی ها، مشاوره ها و جلسات باشد.تمام افرادی که در کارزار رسانه ای دخیل می باشند باید محتوای پیام را متوجه شده ، سعی کنند افراد را قانع کنند. یک سخنرانی خلاف پیام شما در رادیو یا تلویزیون می تواند باعث تخریب کارزار رسانه ای شما شود

عوامل مهم موفقیت در کارزارهای رسانه ای

تعامل موثر با رسانه ها، عامل مهم در دستیابی موفقیت یک کارزار رسانه ای است.
اشتباهات رسانه ای جهت تدوین محتوای رسانه ها شناخته شود.
تمامی اتفافات و ملاقات ها را پیگیری نمایید. تمامی رسانه ها هزینه های خاص خودشان را دارند و انتظار نداریم که تمامی اخبار و اتفاقات از یک رسانه منتقل شود بلکه معمولاً آنچه را که مورد توجه خودشان است را منعکس می کنند. مطمئن شوید که اطلاعات رابه طور دقیق از شما دریافت کرده اند و آنرا به طور دقیق منتشر کرده اند. حتی بهترین خبرنگاران نیز ممکن است اشتباه کنند.

تا آنجا که می توانید با رسانه ها ارتباط ایجاد نمایید. اعتماد و ارتباط مناسب دو عامل مهم در همکاری با رسانه ها هستند. به آنها اطلاعات درست و مناسب بدهید و به آنها درکارشان کمک کنید؛ سعی کنید این ارتباط فقط با افرادی که اشتراک نظر دارید، نباشید بلکه ارتباط با افرادی که نظراتی متفاوت از نظرات شما دارند نیز می توانند کمک کننده باشند.    پیام های کوتاه و شفاف ارایه دهید تا از خطر تغییر به دور باشند زیرا بسیاری از فعالیتهای رسانه ای احتیاج به پیام های کوتاه و شفاف دارند. معمولاً روزنامه نگاران در فرایند انتقال و ترجمه، پیام ها را رقیق تر می کنند زیرا از انتقال دقیق پیام شما در رسانه ناتوانند.داستان بگویید. اطمینان حاصل نمایید که اطلاعات شما به طور مناسبی به مخاطب عام می رسد و آنرا درک می کند.داستانی را ایجاد کنید که می تواند پایان غم انگیزی داشته باشد. رسانه ها معمولاً بعد دراماتیک و جدال آمیز را بیشتر می پسندند و معمولاً به وقایعی توجه دارد که در آن تعارض وجود دارد.تا آنجایی که ممکن است اطلاع رسانی رسانه را هنگامی انجام دهید که تحت الشعاع اتفاقات دیگر اجتماع قرار نگیرد در این شرایط رقبای شما کمتر و فضای بیشتری برای اطلاع رسانی دارید.

معمولاً نسبت به رسانه پاسخگو باشید. چیزی به عنوان «هیچ نظری ندارم» وجود ندارد. البته این مسئله به این معنا نیست که باید نظر خود را به سرعت ارایه بدهید. بهتر است که اطلاعات را جمع آوری کنید، زمان پاسخ دهی را در نظر بگیرید و به رسانه اطلاع دهید که فردی جهت پاسخگویی معرفی خواهد شد. این زمان به شما فرصت می دهد تا پاسخ های خود را بهتر بررسی کنید و پیام مناسبی را منتقل نمایید. همچنین به شما فرصتی می دهند تا سخنگوی مناسب را چه از سازمان خودتان و یا سازمان های ائتلاف کننده با شما انتخاب و معرفی نمایید.وشش رسانه ها را پیگیری و دنبال کنید. اگر گزارش ها مناسب نیستند به طورمحترمانه ای گزارشگر را بخواهید و اطلاعات وی را اصلاح نمایید. اگر شما پوشش مناسبی را ملاحظه می نمایید از گزارشگر تشکر نموده با او در ارتباط باشید و اطلاعات آنها را افزایش دهید.

خلاق باشید: رسانه از مطالب جالب استقبال می کند، در مورد چگونگی معرفی برنامه هایتان و پیامتان فکر کنید.خودتان را آماده کنید: مطمئن شوید ارتباطات و تماس های مناسبی برای پشتیبانی اطلاعاتتان ایجاد کرده اید. به طور مثال اگر برنامه شما دفاع از حقوق دختران برای ادامه تحصیل است این پیش بینی را داشته باشید که شاید لازم باشد با برخی از خانواده هایی که پسرهایشان به مدرسه می روند ولی دخترهایشان اجازه ندارند صحبت شود و گزارش تهیه شود. افرادی را که تمایل دارند با رسانه مصاحبه کنند را شناسایی کنید. همچنین کسانی را که می توانند اتفاقات فردی خوبی تعریف کنند. مطمئن شوید افرادی را که انتخاب کرده اید برای رسانه قابل دسترسی هستند و بدین صورت شما به سرعت می توانید به موقعیت ایجاد شده پاسخ دهید.ممکن است از نظر یک رسانه بسیاری از مواردی را که شما ترتیب داده اید فاقد ارزش خبری باشند. اجازه ندهید این مسئله باعث دلسردی شما شود. پوشش رسانه ای می توانند به اشکال مختلف صورت بگیرد و شما می توانید از طریق چاپ عکس در روزنامه های محلی این کار را نجام دهید. اتفاقات را طوری برنامه ریزی کنید تا بشود به عنوان موقعیت های تصویری نیز از آن استفاده کرد.

کارمندان مطبوعات و نشریات در انتظار برخوردهای حرفه ای می باشند. زمانی که با یک روزنامه نگار ارتباط برقرار می کنید در نظر داشته باشید که این اشخاص در این زمینه تحصیل کرده و مشخص می باشد و ترجیح می دهند با افرادی مخاطب شوند که از قانون های روزنامه نگاری اطلاع داشته باشند. رابطه بین مجری روابط عمومی و روزنامه نگار یک رابطه همکاری دوستانه است فقط در این حالت نباید رابطه حرفه ای تحت شعاع قرار بگیرد. تصویر و تفکرات غیر ضروری برای هیچ کس فائده ندارد. در زمینه هایی که مطالعه ای ندارید یا از حیطه اطلاعاتی شما خارج است یا موضوعاتی که نیازی به تغییر شما ندارد صحبت کردن خبر به ضرر شما نتیجه ای ندارد. سعی کنید در مورد دیگران تغییرات و تفکرات شخصیتان را به کار نبرید. اگر چیز اشتباهی گفتید با کار کردن مخاطب نشوید بکله با تهیه کننده خبر ارتباط برقرار کنید. روزنامه نگاران از اینکه در بمباران اطلاعات گرفته شوند خوششان نمی آید. فراموش نکنید قبل از هر چیز باید رابطه بین شما و کارکنان مطبوعات و رسانه ها بر پایه روابط انسانی گذاشته شود. قبل از اینکه از شما درخواست اطلاعاتی نشده منصوبان رسانه ها را به بمباران اطلاعات نگیرید. مهمترین راه جهت برقراری ارتباط با رسانه ها بوجود آوردن حس اعتماد و بدست آوردن ارزش و اعتبار می باشد.روزنامه نگار دشمن شما نیست، هم توده اهداف شما هستند هم دوست شما. فشار بیش از حد و اصرار زیاد در ارتباط رسانه ای شما را به هدف نزدیک نمی کند، و بر عکس عمل می کند. برای جای گرفتن در مطبوعات نه با مقابله با روزنامه نگاران، بلکه با همکاری با آنان می توان به نتیجه رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.