27 رجب،روزی که باغ رسالت به بار نشست

http://www.resalat-news.com/Uploads/NewsPics/20150512192932631.gif
حرا، لحظه های شکوهمندی را به تماشا نشسته است. آسمان به فرش نزدیک شده است تا اوج روح فرشیان را با مقیاس های آسمانی بسنجد و ناتوان است و «اقرأ باسم ربک...» زمین را می لرزاند. محمّد صلی الله علیه و آله اینک تنها امین زمینی ها نیست؛ او امین آسمانیان شده است. او امین خداوند است و این بار، امانت، آیه های روشن وحی است و صاحبان امانت، آن سوی حرا. و محمّد باید از کوه سرازیر شود و به سمت آنان بشتابد. باید آنها را نیز در این معجزه سهیم کند. او «رحمة للعالمین» است.

امین خدا از کوه پایین می آید و خداوند، از جلوه ذات خود بر روی زمین،می بالد به فرشتگان و از پنجره های آسمان، عرشیان، سرک می کشند تا بار رسالت را بر روی دوش خیرالمرسلین ببیند. امین خدا با گام های استوار، به سمت خانه در حرکت است. عطر آیه های روشن آسمان بر لبانش جاری است. قلبش از معارف آسمان و زمین آکنده است. روحش از پله های آسمان بالا رفته است و درجه های روشن نور را بی پروا از زیر گام هایش می گذراند.عظمت انسان مشهود است بر اهل آسمان و زمین. روشنی، تازه تولد یافته است در کوچه پس کوچه های داغ مکّه و آیه ها از زبان انسان، آهنگ دیگری دارد؛ آهنگ عبودیت، آهنگِ «وحده لا اله الا هو»، «قولوا لا اله الا الله تفلحوا».و گویی زمین است که مبعوث شده و بار آسمان اینک بر دوش زمین است. زمین، استوار، آسمان را بر دوش دارد. زمین، مرکز ثقل آفرینش است و محمّد صلی الله علیه و آله ، معجزه خاتم. أللهمّ صلّ علی محمّدٍ و آلِ محمّد.


آنگاه که برای تتمیم «مکارم اخلاق» و تنظیم رابطه انسان با «خود»، «خدا» و «جهان»، به پا می خیزد و در کالبد بی روح عصر جاهلیت، شمیمی از حضور و ظهور و «بودن» می دمد.و چه زیبا و درس آموز است اولین نشانه «ایمان»، «خدا» و «انسان» که؛«بخوان»!آری «بخوان به نام خداوندگاری که تو را آفرید»و پیامبر به سان رسول عشق و مهربانی و «پدری» برای رحلت از قامت نحیف تاریخ تاریک جاهلیت، به روشنان بدیع انسانیت انسان و ایمان و نور، خواندن آغاز کرد و در پس این شروع آرام و آهنگین و پرشور و خطیر و مهیب، قدم در راه بی برگشتی گذاشت که تا ابدیت عالم خلقت ادامه یافته و می یابد؛بیا ره توشه برداریم

قدم در راه بی برگشت بگذاریم...و بیست و سه بهار، بهار در بهار، شور و اقتدار،مظلومیت و اعتبار، و درنگ  معصومانه­ی نگاری که به مکتب نرفت و خط ننوشت اما به عشق و راستی و درستی مسئله آموز صد مدرس شد...بیست و سه پاییز، خانه به خانه و شهر به شهر، از کوچ تا کوچه ، از روز دیجور آن ظهر تف کرده در طائف و سنگ پرانی شیطان از دست کودکان، تا لیلة المبیت عشق علی به محمد، از هرم دهشتناک جاهلیت عرب بدوی تا ایمان راسخ آن عزمهای استوار و از سنگی بسته بر شکم، تا روزهای نان جو و از دستان کوچک زهرا تا زخم پیشانی و دندان شکسته به تیغ تاریکی و آنک مرهم زهرا ام ابیها بر بالین خسته اما امیدوار پدری که در آستانه مرگ هم به فکر امت بود!

و محمد(ص) چنین بهاری بود در چنان پاییزی...!
باری؛ شور و شیدایی حق، در آوردگاه ملکوت انسان، برای هماره تاریخ، گویا و جویای حقیقتی است از جنس ایمان و اعتبار و عشق و اطمینان.و محمد(ص) خلاصه تمام این زیبای‌هاست و غنچه تمام گلهای خوب خدا، که در بهار مبعث شکفت و در قدر غدیر، به اتمام عاشقانه رسالتی رسید که نهایت دین بود و عنایت خدای آیین، بر مسلمین. هر چند...!حرا از هرم نگاه خدا بر خود لرزید و خلاصه­ی حق، در قامت واژه، در قاب خاطر خطیر اشرف پیامبران و سلاله پاکان، تصویر شد و محمد(ص) به رسالت آب و آفتاب رسید؛رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند...

 چه سالها که برحقیقت تابناک و جان شیفه آن زیبایی محض گذشت و از دل آنهمه مرارت و رنج و درد، ریشه ای همچون علی در ضمیر زمین روئید و شاخ و برگی همچون سلمان و ابوذر و مقداد و عمار گل داد و گلستانی از شهد شیرین شرف در شرح حضرت باران آفرید.اینک و پس از قرن ها و نسل ها، مائیم و میراث حضرت نور، که در دستان ماست و نعمت مبعث که در قلب و فکر و ذکر ما.مبعث، بهار شکفتن ها و روئیدن هاست در باغ، در باغ ایمان و اعتقاد. است عید مبعث عید زیبای رسالت و نبوت پیامبر خاتم و نبی مکرم حضرت محمد مصطفی(ص) است. مبعث عید انسانیت است و خدایی شدن. عید برکشیدن افق بشریت در آستان جانان. است

ظهور ادیان الهی، بسان بهاری است که جان ها را از خمودگی، خزان و سکون زمستان به در آورده و طراوت نسیم و تابندگی آفتاب بهاران را به ارمغان می آورد و باران آسمان مصفای ملکوت را به زمین تیره ناسوت می افشاند و بذر بصیرت و فضیلت را از مزرع نفوس، می رویاند؛ و ظهور آخرین رسول خدا و اولین علت خلقت و پدیداری واپسین بعثت نبی، یعنی مبعث حضرت محمد مصطفی ارواح العالمین له الفداء، پایدارترین بهار آفرینش است که عطر یاسمن های وحی را در سراسر گیتی گسترد و جغرافیای جهان را در نوردید و تاریخ را تا رستاخیز آفریدگان، روشنی بخشید.اسلام محمدی، آخرین حلقه از حلقه های قیام مرسلین و آخرین مرحله از دوره تعلیم و تربیت بشر است که به علت تکامل عقول و ارتقای بینش و خرد جمعی انسان، نهایت نیاز اندیشه و عاطفه خلق با عالی ترین و کامل ترین تعالیم وحیانی، پاسخ داده شد و تمامت ادوار آخرین برهه هستی را در برگرفت و همه زوایای زندگی روحانی و جسمانی مخلوقات با برخاستن سروش آسمانی خاتم النبیین که عقل کل است و کل عقلانیت، به کمال رشد و هدایت نایل شد و شمه ای از شئون حیات بنی آدم، باقی نماند مگر آنکه فرامین الهی مرتبط با آن، به واسطه ابلاغ وحی و رسالت رسول اعظم حق، تنزیل و تبیین شد.

27 رجب، جلوه بی پایانی بود که شعاع آن، تا کرانه های ناپیدای زمان گسترش یافت. در آن روز شکوفه نبوت گشوده شد. باغ رسالت به بار نشست. ابر سایه گستر و باران رحمت بعثت، چهره جهان را نشاط بخشید. از آن روز که بر فراز «حرا» آیات الهی بر دل پیامبر نشست و از آن عصر که صبح هدایت با «اقرأ» آغاز شد، نه تنها خانه خدیجه، که جهان با نور رسالت روشن گردید. پیامبر به رسالت مبعوث شد تا عالَم بشری را به سوی سعادت و حیات راستین و عاری از مکر و فریب رهنمون گردد. مبعوث شد تا زندگی مسخ شده مردم را با فطرت آشتی دهد و پیام خدا را بر مردم بازخواند.مبعث رسول عطوفت و عدالت، حضرت محمد بن عبدالله (ص) در واقع، عید سعادت بشریت است، چه اینکه درمان دردهای بی شمار بشر را در عناصر شفابخش بعثت می توان یافت؛ هدایت، حکمت، کرامت و عدالت. از دیرباز تا امروز، دردهای مزمن جوامع انسانی، همسان بوده و خواهد بود. همواره آنان از ظلم، گمراهی، تبعیض، فساد و فقر، در رنج بوده و هستند، لذا بعثت نبی اعظم حق تعالی، پیام رحمت و کرامت پروردگار را در گستره گیتی گستراند و علم و عمل صالح و مکارم اخلاقی را یگانه راه نجات جوامع از ضلالت و رنج، برشمرد.

بعثت در کلام امام خمینی (ره)
پرچمدار اسلام راستین، حضرت امام خمینی رحمة الله علیه درباره بعثت چنین فرموده است: «بعثت رسول خدا برای این است که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند؛ راه اینکه مردم بتوانند با قدرت های بزرگ مقابله کنند. بعثت برای این است که اخلاق مردم را، نفوس مردم را، ارواح مردم را، تمام اینها را از ظلمت ها نجات بدهد. ظلمات را به کلی کنار بزند و به جای او نور بنشاند. ظلمت جهل را کنار بزند و به جای او نور علم بیاورد. ظلمت ظلم را به کنار بزند و به جای او عدالت بگذارد... و راه او را به ما فهمانده است. فهمانده است که تمام مردم، تمام مسلمین برادر هستند و باید با هم وحدت داشته باشند؛ تفّرق نداشته باشند».

بعثت در کلام رهبری
مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای درباره بعثت چنین فرموده است: «مسئله بعثت و پدید آمدن این حادثه، مهم ترین مسئله ای است که در طول عمر طولانی بشریت، برای او اتفاق افتاده است. در سرنوشت انسان و تاریخ بشر، هیچ حادثه ای به قدر این حادثه مؤثر نبوده و هیچ لطفی از طرف پروردگار، به عظمت این لطف، بر انسان ها وجود نداشته و امروز آنچه از شعار ما در دنیا مطرح است، همان پیام ها و شعارهای بعثت است. مثل شعار عدالت اجتماعی، آزادگی، علم و دانش، ترقی و تعالی».

مبعث، احیاء نهان خفته انسان و پیوند دوباره او با عرشیان است، نوری که تجلی کننده نام «اعظم الهی» بر بندگان است، نور هدایت بر انسان می‌تاباند و نهاد او را گرمایی از عشق و سوز می‌بخشد.سلام بر مبعث، بهاری ترین فصل عرصه گیتی. سلام بر مبعث، فصل شکفتن گل سرسبد بوستان رسالت. سلام بر سالار قافله عشق؛ محمود، احمد، حضرت محمدصلی الله علیه و آله. محمد صلی الله علیه و آله عصاره آفرینش، خلاصه خلقت و قاموس همه ارزش هاست. وارث یکصد و بیست و چهار هزار «فضیلت» است. بزرگمردی که دروازه های نور را به روی بشر گشود و عطر رویش وجودش، باغستان گرانقدر توحید را به سبزه و گُل و میوه آراست. پیامبر ما ـ که بر او هزاران درود باد ـ هدف آفرینش، عصاره خلقت، یادگار بزرگ خداوند، و اسوه ای برای همه آزادمردان و نیکان جهان است. هیچ کس چون او خدا را نشناخت و چون او در راه اعتلای کلمه حق، درد را به جان نخرید. پس بیایید ما نیز که پیرو آن عزیزیم، پیامبرگونه زندگی کنیم و رسول وار بیندیشیم؛بیایید بکوشیم فاصله ها را با آن حضرت کم کنیم.

بعثت، پایه گذار حکومت صالحان در عرصه وسحرگاه امامت و ولایت است. بعثت، نوید تزکیه انسان های شایسته از زشتی ها و عیدانسان های جویای حق و عدالت است. بعثت، جشن بزرگ مستضعفان، محرومان، ستمدیدگان و بی یاوران است. بعثت، روز عزت ارزش هاست. بعثت، نعمت خدا برانسان هاست. پیام خیزش انسان از خاک بر افلاک است. در این روز، خداوند نهر عدالت را در بوستان حیات بشر جاری ساخت و گل های ایمان را در گلستان جان حضرت محمد صلی الله علیه و آله شکوفا کرد. بعثت، گل های ایمان را بر شوره زار دل های سرد و خفته اعراب رویاند و خرافات و اوهام را از سرزمین حجاز، به زباله دان تاریخ سپرد. اینک نیز پیام های ماندگار بعثت، که از منبع وحی سرچشمه می گیرد، رهگشای ما رهروان آن پیامبر نیک سرشت و نکوکار است.

مبعث، عید بزرگ نجات از سرگردانی، عید ختم ناامیدی، عید تمایز عدل و ستم، عید بیداری و آگاهی و عید تعهد و هدایت بزرگ الهی است. در این روز شریف بود که پیامبر رحمت پس از چهل سال عبادت و راز و نیاز به درگاه خداوند، شایسته ابلاغ رسالت شد و زمزم وحی، در عمق جانش به جوشش درآمد و آفاق را سیراب کرد. در این روز، پیامبر امین، با فرمان «اقرأ»، بشر را در آغوش پر مهر دیانت قرار داد و دامنه بعثتش، تا همیشه تاریخ گسترده شد و نام مبارکش، زینت بخش ملک و ملکوت گشت. اینک پس از نزدیک به پانزده قرن، سخن و تعلیم آن یگانه هستی، همچنان می درخشد، می تابد، می سازد و پرورش می دهد. از این رو، بعثت، نقطه عطفی در زندگی سراسر عزت پیامبر امین بود که آیات الهی را بر گوش جان انسان ها ترنم کرد و جهل و جور، شرک و بت پرستی را از صحنه زندگی دور ساخت.

http://www.bibaknews.com/images/newsread/1394/02/25/tM1431667982.jpg
روز مبعث روز تولّد عاطفه هاست؛ عاطفه هایی که در رقص شمشیرها زخمی می شد و در جنگل نیزه ها جان می باخت. آن روزها، دخترکان معصوم، به جای آغوش گرم مادر، در دامان سرد خاک می خفتند. جوانان بلندقامت، در جنگ جهالت ها، جان به بارش تیرها می دادند و زنان بی پناه، در بند اسارت می زیستند. آه که چه خارهایی به پای بشریّت می خلید و چه زخم هایی دل عاطفه ها را می خَست.

مبعث، روز مرگ قساوت ها و شرارت هاست؛ روز مرگ کرامت هایی که به پای بت ها قربانی می شد؛ روز مرگ جهل و شرک و پرستش های ناروا بود.مبعث رستاخیزی در نظام فکری بشر بود و بدون هیچ مبالغه‌ای بزرگترین اتفاق تاریخ بشریت بعثت پیامبر‌(ص) است. بی شک رشد و اعتلای اخلاق در جامعه انسانی هدف اساسی بعثت همه انبیاء به ویژه پیامبر اکرم(ص) بوده و امروز هم اساسی ترین و کلیدی ترین پیام مبعث، نه فقط برای مسلمین، بلکه برای همه جهانیان همین مساله است.

 
مهم ترین پیام بعثت
خداوند در قرآن کریم بعثت پیامبر را نعمتی برای جامعه اسلامی می داند تا آیات خدا را برای بشر بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد، تا از جهل و گمراهی بیرون آیند. عید مبعث روز برانگیخته شدن پیامبری است که همه خوبی ها در او جمع شده است و مبعوث شد تا مکارم اخلاق را در دنیا گسترش دهد. مهم ترین پیام بعثت، یکتاپرستی و تزکیه نفس است. بعثت، وحی را واسطه زمین و آسمان قرار داد وانسان ها را از سرگردانی در وادی ظلمت و تحیر وارهاند. بر همین اساس است که حضرت امام خمینی رحمة الله می فرمایند: «انگیزه بعثت، نزول وحی... و نزول قرآن است و انگیزه تلاوت قرآن بر بشر این است که تزکیه پیدا کنند و نفوس، مصفا شوند، از این ظلماتی که در آنها موجود است تا اینکه بعد از اینکه مصفا شدند، ارواح و اذهان آنها قابل این شود که کتاب و حکمت را بفهمند. انگیزه بعثت این است که ما را از این طغیان ها نجات دهد، ما تزکیه کنیم خودمان را، نفوس خودمان را مصفا کنیم... اگر این توفیق برای همگان حاصل شد، دنیا یک نوری می شود نظیر نور قرآن و جلوه نور حق».

در پیام بعثت، فطرت پاک و زلال انسانی را یافتیم و رهایی تن و جان را در محتوای ندای پیامبر شناختیم. بر همین اساس است که مقام معظم رهبری درباره آثار بعثت چنین می فرماید: «هیچ حادثه ای از قبیل انقلاب های بزرگ، مرگ ها و حیات های ملت ها، پدید آمدن اشخاص بزرگ، از بین رفتن اشخاص بزرگ، ظهور مکتب های گوناگون، اهمیتش برای بشریت به اندازه بعثت های انبیاء نیست. همچنان که امروز شما می بینید، ماندگارترین شکل های فکر و ذهن آحاد بشر، همان شکل هایی است که ادیان به آنها داده اند و تا ابد هم همین طور خواهد بود. اگرچه امروز بسیاری از کسان در عالم هستند که مستقیماً خود را در پرتو اشعه بعثت نبی اکرم قرار نداده اند، یعنی غیر مسلمان ها، اما همان ها هم از برکات این بعثت، تا کنون منتفع شده اند.»

اگر نگاهی به وضعیت جهان امروز بیاندازیم، متوجه می شویم که امروز نیز دنیا از جهل بسیار رنج می برد و مردم این زمان در اسارت فکری و فرهنگی هستند.امروز داعش، القاعده، وهابیان سعودی که عمال و مزدوران آمریکا و اسرائیل هستند می‌خواهند از دین رحمت و عطوف، چهره‌ای خشن نشان دهند چنان که سعودی‌ها با فجایع انسانی که در یمن به راه انداخته‌اند در راستای این هدف شوم، حرکت می‌کنند آنچه امروز در یمن رخ می دهد نمونه ای از وحشی گری و جهالت برخی ابناء بشر امروز است به طوری که می توان گفت سران رژیم سعودی روی جاهلیت 1400 سال پیش را سفید کرده اند. آنچه از ظلم و جنایت و کشتار در دنیای امروز علیه انسانها رخ می دهد کمتر از قبل و زمان بعثت پیامبر اکرم (ص) نیست آیا امروز در جهان مدعی پیشرفت و توسعه ، گسترش فساد و فحشاء کمتر از قبل است؟ آیا با انبوهی از سایت ها و مجلات و ماهواره هایی مواجه نیستیم که به ابتذال و فحشا و فساد خود حتی افتخار می کنند؟.یکی از کارهای اساسی که مسلمانان باید برای آن اهتمام کنند، مبارزه با جاهلیت مدرن است که این مبارزه باید از درون جامعه اسلامی آغاز شود. نیاز امروز انسان ها شناخت بیشتر پیامبر خاتم(ص)، بهره مندی از راه و روش و سیره آن حضرت و عمل به دستورهای قرآن کریم و احکام نورانی اسلام است.

رهبر معظم انقلاب که سلاله پاک نبی مکرم اسلام(ص) هستند بر وحدت مسلمین، عزت اسلامی، حقوق ایمانی، سازش و صلح جهانی برای زمینه‌‌سازی ظهور حضرت مهدی(عج) اصرار دارند که اگر امت اسلامی، افراط و تفریط را کنار بگذارند؛ بر محور مشترکات در کنار یکدیگر جمع شوند و برخی دولت‌های جنایتکار و مزدور غرب همچون حکومت سعودی، از مسلمان ‌کشی و خونریزی دست بردارند؛ بسیاری از مشکلات مسلمانان حل خواهد شد. وحدت مسلمانان باید بر مدار پیامبر اکرم(ص)، اهل بیت(ع)، نفی تکفیر و افراطی‌گری، عزت اسلام، صلح و آرامش باشد تا به مبارزه با دشمن مشترک منجر شود و مسلمانان باید در قبال یکدیگر، احساس مسؤولیت و تکلیف داشته باشند چنان که پیامبر اکرم(ص) فرمودند «اگر فردی شب را به صبح برساند و غم و غصه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست».

مساله مبعث و ماهیت آن و برکاتش چیزی نیست که بتوان با زبان های الکن ما از آن ذکری کرد و به قدری ابعاد آن زیاد است و جهات معنوی و مادی آن زیاد است که گمان ندارم حتی بتوان حول آن صحبتی کرد.  بعثت رسول خدا برای این است که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند، راه اینکه مردم بتوانند با قدرت های بزرگ مقابله کنند به مردم بفهماند.بعثت برای این است که اخلاق مردم را، نفوس مردم را، ارواح مردم را و اجسام مردم را، تمام اینها را از ظلمت ها نجات بدهد، ظلمات را بکلی کنار بزند و به جای او نور بنشاند، ظلمت جهل را کنار بزند و به جای او نورعمل بیاورد، ظلمت ظلم را به کنار بزند و به جای او عدالت بگذارد، نور عدالت را به جای او بگذارد و راه او را به ما فهمانده است. فهمانده است که تمام مردم، تمام مسلمین برادر هستند و باید با هم وحدت داشته باشند، تفریق نداشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.