پیام مهم مبعث برای دنیای امروز

بعثت برای این است که اخلاق مردم را، نفوس مردم را، ارواح مردم را و اجسام مردم را، تمام اینها را از ظلمت‌ها نجات بدهد، ظلمات را به کلی کنار بزند و به جای او نور بنشاند.(صحیفه امام؛ ج۱۷؛ ص۴۳۵، جماران؛ ۲۱ اردیبهشت۱۳۶۲)
http://www.qiet.ac.ir/images/gholizadeh/top.jpg
خداوند از روی محبت انسان را خلق کرد و انبیاء را به عنوان آیینه‌داران محبت خود برای هدایت انسان‌ها فرستاد.هنگامی که چهل سال از سنّ پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه وآله گذشت، حقّ تعالى دل او را بهترین دلها و خاشع‏تر و مطیع‏تر و بزرگ‏تر از همه دلها یافت، پس دیده آن حضرت را نور دیگر داد و امر فرمود که درهاى آسمان را گشودند و فوج فوج از ملائکه به زمین مى‏آمدند و آن حضرت نظر مى‏کرد و ایشان را مى‏دید و رحمت خود را از ساق عرش تا سر آن حضرت متّصل گردانید. پس جبرئیل فرود آمد و اطراف آسمان و زمین را فرو گرفت و بازوى آن حضرت را حرکت داد و گفت: یا محمّد! بخوان، فرمود: چه چیز بخوانم؟ گفت: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ. پس وحى‏هاى خدا را به او رسانیدخداوند خطاب به پیامبرش می‌فرماید ما تو را نفرستادیم مگر به عنوان رحمتی برای عالمیان و در قرآن آورده که پیامبری از جنس خودتان برایتان فرستادیم و برای او بسیار گران است که شما را در رنج و عذاب ببیند.

جریان هدایت الهی تمام پیامبران تجسم محبت پروردگار است. تمام کارهای پیامبر مثل امر به معروف و نهی از منکر، تشکیل حکومت اسلامی و حتی جنگ‌هایش برای آن بوده است که ما را پاک کند، رشد دهد و مستعد و آماده رفتن به بهشت کندانبیاء برای انتشار خوبی‌ها و جلوگیری از پلیدی‌ها آمدند و حتی با آنکه جنگ بسیار منفور و ناپسند است، ایشان از روی محبت و برای آسایش امت می‌جنگیدند.اگر نگاهی به اهداف جنگ‌های پیامبر (ص) انداخته شود، می‌بینیم که جنگ‌های پیامبر نه از روی خودخواهی‌های شخصی که از روی دلسوزی برای امت و مبارزه با کسانی بوده که به حقوق مسلمانان تجاوز و تعدی می‌کرده‌اند و در واقع بعثت پیامبر خیزش علیه ظلم، باطل و منکر بود.

http://miandoab-samacollege.ir/uploads/posts/2014-05/1401098305_pc9bc8e28ee97d7ce039d96c05e213fced_7_8804281207_l600.jpg
دلایل وپیام های مهم بعثت پیامبر اکرم(ص)

آغاز اسلام و شروع بعثت با نام خدا، خواندن، قلم، قیام، هشدار، پاکی و اخلاص و بزرگداشت خدا شروع شد. بعثت عشق و رهایی را برای انسان‌ها به ارمغان آورد و جهل و ظلمت، خمود و رکود را برچید و نور و هدایت را جایگزین ساخت.بعثت که به معنی رستاخیز معنوی و انقلاب در همه‏ امور است با انقلاب فرهنگی آغاز گردید، چراکه پایه و اساس تحول فرهنگی به خواندن، نوشتن و پاک سازی و بهسازی فرهنگی بستگی دارد.درحقیقت بابعثت حضرت محمد(ص) برجسته‌‌ترین و شریف‌‌ترین مفاهیم و ارزش‌های انسانی متولد شده است بعثت پیامبر(ص) یا برانگیخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهم ترین فراز از تاریخ اسلام بوده و نزول قرآن کریم نیز از این زمان آغاز می‌گردد. کلمه بعثت به معنای «برانگیخته شدن» بوده و در اصطلاح به مفهوم فرستاده شدن انسانی از سوی خداوند متعال برای هدایت دیگران می باشد.

روز مبعث، روز برانگیختن خردهایی است که در تابوت خُرافه گرایی، هوس پرستی و جهل پیشگی دفن شده بود. روز مبعث روز تولّد عاطفه هاست؛ عاطفه هایی که در رقص شمشیرها زخمی می شد و در جنگل نیزه ها جان می باخت. آن روزها، دخترکان معصوم، به جای آغوش گرم مادر، در دامان سرد خاک می خفتند. جوانان بلندقامت، در جنگ جهالت ها، جان به بارش تیرها می دادند و زنان بی پناه، در بند اسارت می زیستند. آه که چه خارهایی به پای بشریّت می خلید و چه زخم هایی دل عاطفه ها را می خَست.

روز مبعث، روز مرگ قساوت ها و شرارت ها بود؛ روز مرگ کرامت هایی که به پای بت ها قربانی می شد؛ روز مرگ جهل و شرک و پرستش های ناروا بود.مبعث پیامبر اکرم (ص) روز تولد یک امت، یک شریعت و اگر درست بنگریم روز تولد دوباره تمام بشریت است. در شرایط فعلی حفظ وحدت یک ضرورت انکار ناپذیر است، چرا که موجب حفظ انقلاب ، تحقق اسلام ناب محمدی وتقویت فرهنگ اسلامی جهت مقابله با توطئه های دشمنان می شود.  بعثت راهگشای رفع ظلم و تباهی است و حرف و سخنش برادری و برابری سیاه و سفید و عرب و عجم است و هدف از مبعث پیامبر اکرم (ص) اصلاح اخلاق اجتماعی مردم و جامعه است.

از آثار بعثت نبوى، اثر وحدت بخشى این رخداد عظیم است، وحدتى که قرآن مجید از آن در آیه 103سوره آل عمران آورده است:«همگى به رشته‌ی دین خدا چنگ زده و به راه‌هاى متفرق نروید و به یاد آورید این نعمت بزرگ را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دل‌هاى شما الفت و مهربانى انداخت و به لطف این نعمت خدا همه برادر دینى یکدیگر شدید.»براى این‌که انسجامى اساسى و ماندگار در ملتى شکل بگیرد و همدلى‌ها پایدار بماند، نیاز به مبنایى معقول و محکم دارد و پیامبر(ص) پس از بعثت منادى وحدت اختلاف طبقاتى و امتیازات نژادى، قومى، جنسى و صنفى بود. زیرا پیامبر(ص) افراد جامعه را به دندانه‌هاى شانه در برابرى تشبیه نموده و محور وحدت در جامعه اسلامى را نیز بر حول ریسمان الهى مى‌دانست.

آن چه پیام جدى و محورى مبعث است، وحدت اجتماعى مسلمانان، به رغم تعدد مذاهب آن هاست که تنها عامل سعادت مسلمانان وحدت و انسجام آنان است.خوشبختانه حرکت هاى بیدارى اسلامى، نویدبخش بازگشت تعریف جدیدى در عرصه ى سیاسى کشورهاى اسلامى است. یعنى بیدارى اسلامى و آوردن رأى اسلام گرایان در انتخاباتى آزاد که نشان از گرویدن دوباره ى جوامع اسلامى به سوى حزب الله دارد.بیدارى اسلامى فرصتى است تا چهره ى تعامل پذیرى اسلام و پذیرش واقعیات سیاسى، فرهنگى موجود از سوى اسلام را با رویکردى عقلایى به دنیا نشان بدهیم و چهره ى زشتِ افراطگرى و تفریطگرى را، که متأسفانه هر دو چهره ى دین را آن طور که واقعیت آن است نمایان نمى کنند، پالایش نموده و نشان دهیم که دین اصلاح گر است و اصلاح گر بوده، قبل از آن که دیگران مدعى باشند.بنابراین مى توان تأکید کرد که با توجه به فلسفه ى بعثت پیامبر، مسلمانان شیعه و سنّى تنها با اتحاد و یکپارچگى مى توانند در برابر دشمنان حکومت اسلامى ایستادگى کنند و پرچم اسلام را در جهان با برادرى و صلح برافراشته نگه دارند.

خوشبختانه حرکت‌هایی که امروزه با نام بهار عربی آغاز شده، نویدبخش بازگشت تعریف جدیدی در عرصه‌ی سیاسی کشورهای اسلامی است. یعنی بیداری اسلامی و آوردن رأی اسلام‌گرایان در انتخاباتی آزاد که نشان از گرویدن دوباره‌ی جوامع اسلامی به سوی حزب‌الله دارد.بیداری اسلامی فرصتی است تا چهره‌ی تعامل پذیری اسلام و پذیرش واقعیات سیاسی، فرهنگی موجود از سوی اسلام را با رویکردی عقلایی به دنیا نشان بدهیم و چهره‌ی زشتِ افراط‌گری و تفریط‌گری را، که متأسفانه هر دو چهره‌ی دین را آن طور که واقعیت آن است نمایان نمی‌کنند، پالایش نموده و نشان دهیم که دین اصلاح‌گر است و اصلاح‌گر بوده، قبل از آن‌که دیگران مدعی باشند.بنابراین می‌توان تأکید کرد که با توجه به فلسفه‌ی بعثت پیامبر، مسلمانان شیعه و سنّی تنها با اتحاد و یک‌پارچگی می‌توانند در برابر دشمنان حکومت اسلامی ایستادگی کنند و پرچم اسلام را در جهان با برادری و صلح برافراشته نگه دارند.امروز انقلاب اسلامی منادی اتحاد و همدلی و کنار گذاشتن اختلافات امت اسلامی در مقابل جبهه کفر است امروز که دنیای اسلام گرفتار تفرقه ، بی عدالتی ، خشونت و افراطی گری است، بیش از هر زمان دیگر، نیازمند پیام بعثت و پیام مدارا ، دوستی و برادری است.

توحید،یکی دیگر ازمهم ترین پیام های بعثت میباشد فراگیری این اصل چنان گسترده است که اسلام به نام دین توحید شناخته می شود. در قرآن کریم، اصل توحید، ساختار کلی همه آیات است و نخستین پیام همه پیامبران پیشین نیز اصل توحید بوده است: «پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم، مگر آنکه به وی وحی کردیم که معبودی جز من نیست، پس تنها مرا پرستش کنید».(انبیاء: 25)از سوی دیگر، توحید فقط راه حلی برای بحران های دوران جاهلیت نبوده است. توحید، شعار محض نیست. توحید؛ یعنی نفرت و دوری و نفی همه طاغوت ها. توحید؛ یعنی تکیه نکردن به هیچ قدرتی جز قدرت و عظمت الله. با این مفهوم، انسان قرن 21، بیش از هر زمان دیگر به این اصل حیاتی نیاز دارد. بشر امروز، با طاغوت ها و بت های درونی و بیرونی خود، از هر گونه پیشرفت و سعادت واقعی بازمانده است. توحید؛ یعنی نپذیرفتن هیچ گونه بی عدالتی. با این وصف، از شخصی ترین رفتار انسان تا قانون گذاری برای حکومت جهانی، جایگاه اجرای اصل توحید است. بدون توحید و مبارزه با قدرت های بیگانه، تمدن امروز نه تنها ارزشی ندارد، بلکه سرعت سقوط انسان را چند برابر خواهد کرد .

طبق نص صریح قرآن امر به معروف و نهی از منکریکی از دلایل بعثت پیامبر بوده است.در جامعه‌ای که مدعی مسلمان بودن و عشق ورزیدن به پیامبرش است، امر به‌ معروف و نهی از منکر باید یک ارزش باشد و آنکه گناه می‌کند باید احساس ناامنی کند نه کسی که می‌خواهد وظیفه دینی خود را انجام دهد.متاسفانه فضای عمومی جامعه به صورت یک قانون نانوشته از فرد خاطی و گنهکار حمایت می‌کند و در جامعه اسلامی ما که تجسم عینی بعثت پیامبر است باید به این موضوع توجهی ویژه داشته باشیم و از آن پرهیز کنیم.امروز جز لاشه‌ای از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما باقی نمانده و این لاشه همان پوسترهایی است که در زمینه امر به معروف به در و دیوار شهر چسبانده شده است.

اگر به اندازه تعداد همان پوسترها کار فرهنگی انجام می‌گرفت و با برنامه‌ریزی صحیح مسئولان بلوغ فکری را در مردم ایجاد کرده و آنها را در بهبود و اصلاح وضعیت جامعه دخیل می‌کردیم وضعیت کنونی جامعه ما چنین نمی‌شد.آمر به معروف و ناهی از منکر غریب واقع شده‌ و نمی‌توان مبعث را جشن گرفت و نص صریح قرآن را در خصوص درس‌های آن نادیده گرفت.پیامبر آمد تا غل و زنجیرهای جهالت را باز کند و آنها را از یوغ اسارت ظالمان آزاد کرده و بر باورها و آدات غلطی که زندگی را به کام مردم تلخ کرده بود، خط بطلان بکشد.

اسلام می‌گوید به داشته‌های خود اعتماد کنید، روی پای خود بایستید و دنباله‌روی دشمنان نباشید که اگر این‌ کار را انجام دهید باید از دین خود دست بکشید.دشمنان امروز یقه اسلام را گرفته‌اند و آن‌ را رها نمی‌کنند و این اقدام دلیلی ندارد جز اینکه آنها به ظرفیت‌های اسلام به خوبی واقفند و به خوبی می‌دانند که اگر تعالیم اسلام در دنیا فرا گیر شود، دیگر حنای آنها رنگی ندارد و آنها حرفی برای گفتن و جرأتی برای عرض اندام ندارند.دنیای امروز تشنه پیام‌های اسلام است و آشفتگی امروز دشمنان اسلام به همین دلیل است، پس زمانی که نتوانند جلوی گسترش اسلام را بگیرند، با اهانت به مقدسات دین و نشر اکاذیب سعی می‌کنند تا به اسلام عزیز ضربه بزنند.

اگر ما در دنیای امروز از فرصت‌ها به خوبی استفاده نکنیم جوانان ما به سوی دنیای سکولاریسم جذب و دنیاگرا خواهند شد. در دنیا غرب و جوامع سکولار «تن» آدمی اهمیت پیدا کرده و اگر ما انفعالی برخورد کنیم و تکانی به خود ندهیم، دنیای غرب همه چیز ما را خواهد گرفت و خود قرآن و پیامبر هم ما را متوجه این تهدیدها کرده‌اند.پیامبر اعظم (ص) وجودش سراسر رحمت است و خداوند درباره ایشان می‌فرمایند که مردم به خاطر حسن خلقت جذب تو می‌شوند و اگر اینگونه نبود، همه از اطراف تو پراکنده می‌شدند. بشر امروز از مکتب‌های دست‌ساز بشر خسته شده و روحش تشنه معارف ناب و حقیقی است که پاسخگوی فطرت و ذات وی باشد.همه وحشت سران استکبار از این است که می‌بینند این بشر خسته می‌تواند همه آنچه که روح و فطرتش خواهان آن است را در اسلام بیابد و اگر اینگونه شود، دیگر جایی برای آنها باقی نمی‌ماند پس همه تلاشش را به کار گرفته‌اند تا این اتفاق رخ ندهد.

امروز روز مبعث پیامبر گرامی اسلام است. روزی که ایشان مسوولیت انسان ساز بزرگ خود را بر عهده گرفت. هر مقطع از زندگی آن حضرت برای علاقه مندان وی - و بلکه برای همه انسان ها - پیام های خاص خود را دارد. این وظیفه دوستداران نبی مکرم اسلام است که پیام های وی را مورد توجه قرار داده و سعی کنند آن را در زندگی فردی و اجتماعی خویش الگوی خود قرار دهند امروز به بهانه عید مبعث نیز بر ماست که پیام این روز را دریابیم. به نظر می رسد هدف بعثت، همان گمشده ای است که نه تنها جامعه ما یا جهان اسلام، بلکه انسان امروز شدیدا به آن نیازمند است. این هدف را خود نبی گرامی اسلام به وضوح بیان کرده است: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». ایشان بیان می دارد که هدف اصلی بعثت، توجه به مکارم اخلاقی و اتمام و تکمیل کردن آنهاست. در واقع ایشان، تزکیه نفس و پاک کردن انسان ها از زشتی ها و رذالت های اخلاقی را مهم ترین و بزرگ ترین هدف خود می داند.اخلاق، بزرگ ترین - یا یکی از بزرگ ترین - نیازهای ماست در دنیای امروز و در عصر حاضر - و در هر زمان دیگری. پیامبر اسلام(ص) و خاندان گرامی اش نمونه های آشکار و مثال زدنی اخلاقی بودن و اخلاقی زیستن در عرصه های فردی و اجتماعی بوده اند.
http://miandoab-samacollege.ir/uploads/posts/2014-05/1401098275_pc84374c878f993b0f52c730a36e83af8b_3_8804281207_l600.jpg

سخن پایانی:
گل سرسبد بوستان هستی، پیام آور رحمت و مهربانی ، حضرت محمد مصطفی (ص) یادآور یکی از شیرین ترین روزهای تاریخ بشریت است، روزی که به فرمان خالق یکتا حرا نور باران شد و آخرین فرستاده الهی بر چکاد کوه نور ایستاد. باران «اِقرأ» بر صخره ها و کوه های تفتیده سرزمین وحی باریدن گرفت و نعمت بعثت بر فخر کائنات و گنجینه اسرار خدایی ارزانی شد.به شکوه و عظمت پیامبر رحمت و به یمن کرامت آن رحمتُ للعالمین قلبها به تسخیر در آمده و شعله های سرکش در ید قدرت او قرار میگیرند  در این روز موسم زیبای بعثت زمین مرکز ثقل آفرینش شد و محمد(ص) بزرگترین معجزه عالم هستی و مقدمه ای برای سعادت بشری گردید، روز فرخنده ای که نور الهی بر وجود منور سید کائنات متجلی گشت و به یمن آن عطر خوش ارزش های اصیل دینی در زمین جاری شد و شعله های فروزان سنت های جاهلی رو به خاموشی گرایید .پیامبری که تا اعماق تاریخ بر امتها و نشانه های بشریت نور روشنائی و فضیلت را گسترانیده و هم اوست که اشرف مخلوقات و سرور کائنات است .گل سرسبد بوستان هستی، پیام آور رحمت و مهربانی ، حضرت محمد مصطفی (ص) یادآور یکی از شیرین ترین روزهای تاریخ بشریت است، روزی که به فرمان خالق یکتا حرا نور باران شد و آخرین فرستاده الهی بر چکاد کوه نور ایستاد. باران «اِقرأ» بر صخره ها و کوه های تفتیده سرزمین وحی باریدن گرفت و نعمت بعثت بر فخر کائنات و گنجینه اسرار خدایی ارزانی شد.

به شکوه و عظمت پیامبر رحمت و به یمن کرامت آن رحمتُ للعالمین قلبها به تسخیر در آمده و شعله های سرکش در ید قدرت او قرار میگیرند  در این روز موسم زیبای بعثت زمین مرکز ثقل آفرینش شد و محمد(ص) بزرگترین معجزه عالم هستی و مقدمه ای برای سعادت بشری گردید، روز فرخنده ای که نور الهی بر وجود منور سید کائنات متجلی گشت و به یمن آن عطر خوش ارزش های اصیل دینی در زمین جاری شد و شعله های فروزان سنت های جاهلی رو به خاموشی گرایید .پیامبری که تا اعماق تاریخ بر امتها و نشانه های بشریت نور روشنائی و فضیلت را گسترانیده و هم اوست که اشرف مخلوقات و سرور کائنات است .بعثت، امید انسان به فردایی روشن ونشانه مهرورزی خدا با خاکیان و باران رحمت بی‌‌حد او بر زمینیان است.بعثت پیامبر اکرم (ص) سرآغاز راهی به امتداد تاریخ شد تا انسان از شرک و بی عدالتی وتبعیض وجهل و فساد بیرون آمده و به سوی توحید، معنویت، عدالت و کرامت انسانی طی طریق نماید.

مبعث تذکر و یادآوری این نکته است که بشریت به آنچنان رشدی رسیده است، که برای هدایتش نیازمند یک منبع لایزال فکری و معنوی است و دوران ایمان آوردن به وسیله معجزات محیرالعقول و نمایش قدرت خداوند به وسیله  تصرف در موجودات گذشته است و اکنون او نیازمند دوران و جامعه ای است که  بسترهای لازم برای جانشینی خداوند در آن فراهم باشد. اکنون دوران معجزه خود انسان به وسیله عقل تکامل یافته اوست.

سلام بر مبعث، پیام خیزش انسان، از خاک تا افلاک !سلام بر مبعث، انفجار نور و ظهور همه ارزش‏ها در صحنه حیات بشر !عید سعید مبعث،سالروز برگزیده شدن خوبترین خلقت خدا ،تبسم سبز ایمان ، آغاز راه رستگارى و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت و آغاز راه رستگارى و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت است ؛مبعث پیام آور رحمت و مهربانی، آخرین رسول ربانی، حضرت محمدبن عبدالله، صلوات الله علیه و علی آله الاطهار، عید تکامل اندیشه بشر و پایان عمر نادانی و باورهای شیطانی و شرک آلود، و آغاز پالایش روح انسان از ظلمت انحراف، و اکمال ادیان الهی بر همه مسلمانان و مؤمنان، مبارک باد.

نظرات 1 + ارسال نظر
mahtablotfi شنبه 26 اردیبهشت 1394 ساعت 20:28 http://heyvanazarimamnoo.blogsky.com

من رو از حمایت خودتون بى نصیب نکنید...

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.