روباه پیر


این جمله تاریخی امام (ره) در ذهن ملت ایران در قضیه کاپیتولاسیون همیشه زنده است که فرمود: "آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر و شوروی از هر دو بدتر و ...." انگلیس در طول یکصد سال اخیر تاریخ ایران بزرگترین ظلم‌ها را به ملت ایران کرده است. خیانت آنها در تاریخ مشروطیت و قبل از آن در قراردادهای ننگین تنباکو ونفت محرز است. در خیانت آنها در کودتای 28 مرداد در همراهی با آمریکا تردیدی نیست. و بالاخره همراهی آنها با آمریکا در مقابله با انقلاب اسلامی کارنامه‌ای سیاه دارد که نیازی به ذکر آن نیست.

روزنامه ایران ارگان دولت پنج‌شنبه گذشته از دیدار رئیس جمهور محترم با نخست وزیر انگلیس به عنوان "پایان 35 سال رابطه سرد" یاد کرد و روزنامه‌های دوم خردادی از این دیدار به عنوان یک دیدار تاریخی در پرونده روابط ایران و انگلیس یاد کردند. اما نطق توهین‌آمیز کامرون در مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد که بخشی از جریان رسانه‌ای داخل از مناسبات ایران وانگلیس دچار توهم هستند. این نطق نشان می‌دهد که انگلیسی‌ها خوی استعمارگری خود را حفظ کرده‌اند. این خوی در ذات انگلیسی‌هاست که هیچ‌گاه تغییری در آن حاصل نمی‌شود.کامرون در نطق خود در سازمان ملل تصریح کرد: ما با ایران اختلافات جدی داریم و فهرست اختلافات خود با تهران را به طور خلاصه به شرح زیر اعلام کرد:

1- برنامه هسته‌ا‌ی ایران
2- حقوق بشر
3- حمایت از گروه‌های تروریستی

این اظهارات سخیف نشان می‌دهد که ذوق زدگی روزنامه‌های اصلاح طلب چقدر با منافع و مصالح ملی انطباق دارد.انگلیس به همراه 5 قدرت جهانی بیش از یک دهه است که ملت ایران را از حق برخورداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با تمسک به یک دروغ تاریخی محروم کرده است. برنامه هسته‌ای ایران شفاف است و مسئولان هرچه در این شفاف‌سازی پیش می‌روند بر حجم دروغ‌ها و تهمت‌های انگلیسی‌ها و شرکایشان افزوده می‌شود.

انگلیسی‌ها در توافقنامه ژنو متعهد به رفع تحریم‌ها و تجاوزاتی که به حقوق ملت ایران کرده بودند، شدند. اما وقیحانه در کنار آمریکا ایستادند و برخلاف عهد و پیمان خود بر حجم تحریم‌ها و زورگویی‌های خود در پرونده هسته‌ای ایران اضافه کردند. با این همه آقای کامرون از موضع طلبکاری وارد گود شده و در نطق خود در سازمان ملل صریحاً می‌گوید: "ایران برنامه‌ هسته‌ای خود را تغییر دهد". مردم ایران انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانند. اما انگلیسی‌ها با پررویی و زورگویی می‌خواهند ملت ایران را از حق مسلم خود محروم کنند.آقای کامرون در حالی دولت ایران را به نقض حقوق بشر محکوم می‌کند که در همین مرداد ماه سال جاری دادگاه حقوق بشر اروپا برای چندمین بار انگلیس را به نقض حقوق زندانیان محکوم کرد. کامرون در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که جنایات سرویس‌های امنیتی انگلیس در ایرلند شمالی هنوز زبانزد گزارش‌های حقوق بشری سازمان‌های جهانی است.

آقای کامرون در حالی دولت ایران را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی می‌کند که کشورش پشت سر آمریکا از جنایات صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی تحت عنوان "حمایت از تروریسم دولتی" ایستاده است.انگلیسی‌ها از رژیم صهیونیستی به دلیل کشتار بی‌رحمانه کودکان، زنان و مردم عادی در سرزمین‌های اشغالی و بویژه در غزه به شدت حمایت می‌کنند و به ایران و کشورهایی که از مردم فلسطین حمایت می‌کنند نسبت حمایت از تروریسم می‌دهند. رژیم کودک کش صهیونیستی در اثر فشار افکار عمومی در جهان مجبور شد به کشتار 50 روزه مردم فلسطین پایان دهد و به مفاد آتش بسی که رعایت نمی‌کند، گردن نهد. اما به دلیل همین جنایات تروریستی هنوز مورد حمایت کامرون است.انگلیسی‌‌ها از اول رخدادهای تروریستی و اقدامات جنایتکارانه منافقین در ایران از آنها حمایت مالی و معنوی کرده‌‌اند. دست آنها در قتل عام شهدای هفتم تیر و هشتم شهریور و 17 هزار شهید ترور در ایران آلوده است.

انگلیسی‌ها در تدارک نبرد نرم در تاریخ‌های 18 تیر 78 و بحران‌ آفرینی‌های 8 ماهه انتخابات سال 88 علیه ملت ایران وارد کار شدند اما ملت با حضور خود در صحنه به آنها تو دهنی زد و سرویس‌های امنیتی و جاسوسی آنها در تور وزارت اطلاعات مثل موش گیر افتادند و سرانجام خود آنها سفارت خود را با یک ترفند تبلیغاتی تعطیل کردند. آقای کامرون خوب می‌داند ملت ایران از انگلیسی‌ها چه نفرتی دارند و لذا در ملاقات با رئیس جمهور برخلاف عرف دیپلماتیک پای راست خود را روی پای چپ می‌اندازد تا با زبان بدن به ملت ایران اهانت کند. البته از رئیس دیپلماسی هسته‌ای ایران جناب آقای دکتر ظریف باید تشکر کرد که به نمایندگی از ملت ایران پاسخ این اهانت را با همان زبانی که کامرون آشناست، داد.


القاعده، داعش و .... جریان‌های دست‌ساز انگلیسی‌ها و آمریکایی‌هاست که امروز به ظاهر وبال گردن آنها هستند. کامرون پیش از نطق خود در سازمان ملل گفته بود: "چکمه نظامیان انگلیس برای مبارزه با داعش به زمین عراق نخواهد رسید." معلوم نیست انگلیسی‌ها که حاضر نیستند هزینه انسانی در جنگ با داعش را بپردازند چگونه می‌خواهند با این پدیده روبه‌رو شوند. اکنون جبهه النصره که از همین تیر و طایفه است مورد حمایت انگلیسی‌ها در سوریه است. چقدر زمان می‌برد که انگلیسی‌ها همانند رویارویی با القاعده و داعش سخن از نبرد با النصره بکنند.

کیست که نداند بازی مضحک مبارزه با تروریست‌ها که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها مدعی آن هستند، بخشی از به رسمیت شناختن تروریسم مورد حمایت آنان است تا به سیاست مداخله جویی خود در جهان اسلام مشروعیت بدهند. ملت ایران دست استکبار و استبداد جهانی بویژه انگلیسی‌ها را خوانده است و تا قطع این دست از ایران و بلاد اسلامی از پای نخواهد نشست و در این تردید ندارد که آمریکا از انگلیس بدتر و انگلیس از آمریکا بدتر و ... است.رئیس جمهور محترم در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل ریشه پیدایش تروریست ها در منطقه وجهان را مورد اشاره قرار داد وصریحاً گفت: غرب خاورمیانه را به بهشت تروریست ها تبدیل کرد و به طور شفاف خطاب به آقای کامرون و شرکایش گفت: کسانی‌که در ایجاد تروریست ها نقش داشتند باید از ملت ها عذر خواهی کنند.

سخنرانی نخست‌وزیر انگلیس در مجمع عمومی ملل متحد نشان دهنده تداوم دیدگاه خودمحورانه دولتی است که سابقه نابسامانی در منطقه ما را دارد و بسیاری از مشکلات این منطقه به دلیل سیاست‌های نادرست آن دولت است باعث تاسف است دولتی که با اقدامات و حمایت‌های خود از تروریست‌ها، منطقه ما و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است به خود اجازه می‌دهد که در باره کشوری که همواره در مبارزه با این پدیده شوم پیشقدم بوده است، قضاوت نابجا کند.(مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه)


انگلیس لیاقت ارتقاء سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران را ندارد ینگونه اظهارات نشان داد که هنوز دولتمردان انگلیس بی ادب و مست قدرت قرن های گذشته هستند، اینها هنوز در سرمستی قدرت غوطه ور هستند حرف های بی ادبانه کامرون حاکی از آن است که دولتمردان انگلیس اصول اولیه دیپلماسی را بلد نیستند و تنها چند ساعت بعد از ملاقات با رئیس جمهور اسلامی ایران لب به گزافه گویی باز می کنند. این اظهارات کامرون باعث می شود که دولت انگلیس با قهر انقلابی دولت، مجلس و مردم جمهوری اسلامی ایران مواجه شود. دولت انگلیس لیاقت ارتقاء سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران را ندارد  این اظهارات آن هم از تریبون سازمان ملل متحد بسیار ناشیانه، بی ادبانه و وقیحانه بود دولت انگلیس نشان داد که هنوز نیازمند تنبیه سیاسی از سوی جمهوری اسلامی ایران است. _منصور حقیقت پور -نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس )

 سخنان گستاخانه و توهین‌آمیز نخست‌وزیر رژیم فاسد انگلیس بعد از دیدار با رئیس جمهور کشورمان ماهیت کثیف و خباثت‌آمیز آنها را بار دیگر برملا ساخت.این سخنان کنیه و دشمنی رژیم فاسد انگلیش را نسبت به ملت و کشور ایران اسلامی عزیز برملا کرد بار دیگر کینه دیرینه دولت خبیث انگلستان نسبت به ملت ایران اشکار شد،انتظار ملت بزرگ ایران از رئیس جمهور این بود که پاسخ کوبنده و قاطع درخور شأن ملت ایران به اظهارات نخست‌وزیر انگلیس می‌داد.نگلستان به خاطر کارنامه سیاه خودش مورد اعتماد ملت ایران نیست، لذا در بازگشایی سفارتخانه این کشور از سوی وزارتخانه امور خارجه در تهران تجدید نظر شوددستگاه سیاست خارجی ما نباید ساده‌لوحانه و خوش‌بینانه به انگلستان این روباه پیر و مکار اعتماد کند. انگلیس هیچ‌گاه دلش با ما صاف نمی‌شود؛ دوران استعمار گذشته و انگلیسی‌ها خود می‌دانند که هیچ جایگاهی در این کشور ندارند و جنایت‌هایشان را نیز مردم فراموش نمی‌کنند، التبه دستگاه دیپلماسی باید هوشیارانه در قبال موضع‌گیری‌های اینچنین از دولت انگلستان برخورد بکندباید انگلستان ملزم به عذرخواهی باشد و پس از آن نیز تنها در حد کاردار سفارت‌ها بازگشایی شود .

این لحن سخن گفتن کامرون، آن هم پس از دیدار با رئیس جمهور روحانی و اولین دیدار مسئولان دو کشور در این سطح، معنادار است. تشدید مواضع ضد ایرانی و تعیین تکلیف کردن برای ایران بعد از دیدار با روحانی نشان می دهد که انگلیس تمایلی برای ارتباط منطقی، درست و بر پایه منافع مشترک با ایران ندارد. اینکه کامرون به خود اجازه می دهد درباره رفتار دولت ایران با مردمش نظر بدهد و در امور داخلی ما دخالت کند، این پیام را برای ایران دارد که باید در برقراری رابطه با انگلیس محتاطانه عمل کند. انگلیس ایرانی را می خواهد که در راستای منافع آن گام بردارد و خیلی دقیق پس از دیدار با روحانی این نکته را یادآوری می کند.


از دشمنی ها و خیانت های تاریخی انگلیس گذشتیم؛ از سنگ اندازی های مداوم در برابر حقوق مشروع ملت ایران هم که بگذریم، زمانی که سالهاست حتی برای بازگشایی سفارت به تفاهم نمی رسیم و مقدمات دیپلماتیک فراهم نیست بدیهی سیاست، فایده هزینه است. وقتی فایده را از معادلات انقلابی به محاسبات مدرن دنیوی تنزل داده می شود باید بتوانند جوابگوی تحقیر دیپلماتیک ماحصل دیدار نافرجام با کامرون باشند؟ نخست وزیر بی حیای انگلیس حتی حرمت همنشینی را یک روز هم نگه نداشت و یکی از تندترین خطابه ها را بر علیه ایران انجام داد. و عجیب تر اینکه حتی در نحوه ی نشستن در جلسه نیز به تحقیر رییس جمهور ایران می پردازد بدون اینکه کمترین واکنشی از طرف جناب روحانی دیده شود. اگر فایده ی این دیدار همین باشد که حجه الاسلام روحانی و تیم سیاستمدارشان بفهمند نتیجه همنشینی کور و بی هدف با دشمن تحقیر ملت ایران است ما را بس است! اگر فهمیده باشند سیاست کرنش و تدافع در برابر زیاده خواهان غربی نتیجه اش فقط تحقیر و پلمپ و توقف است پآینده ی کشور را بس است!خدا کند آقای رییس جمهور از این تحقیر ملی بفهمد مظهر قدرت ایران اسلامی اول خدا و بعد مردم و ظرفیت های همین کشور است. خدا کند دستاورد این سفر این باشد نگاه رییس جمهور و اطرافیان شان را به داخل کشور برگرداند.


تمام جهان باید بداند که رابطه با انگلیس برای دولت و ملت ما یک رویای شیرین نیست که حاضر باشد برای رسیدن به آن تن به زیاده خواهی های انگلیس و هم پیمانانش بدهد. باید این تصوری که در میان دولتمردان غربی پیش آمده است که دولت ایران برای برقراری رابطه با این کشورها لحظه شماری می کند و از سر ناچاری و استیصال حاضر است برای این رابطه، امتیاز بدهد، شکسته شود و این مهم با سخنان امروز روحانی قابل دستیابی است.امروز دنیا نیز متوجه شده است که انقلاب اسلامی ایران اهل منطق و مذاکره و ملاقات است اما این مدعیان دروغین حقوق بشر و حقوق ملت ها هستند که گرفتار منافع استکباری خود هستند.  رویکرد جمهوری اسلامی در سیاست خارجی مسیر خودش را طی می کند و فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر خوش بین نبودن به مذکرات، مشخص کرده است سیاست های کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی هیچ تغییری نکرده است. مذاکرات جمهوری با کشورهای اروپایی و آمریکا برای احقاق حقوق حقه ملت ایران است نه این که برای سازش و بده بستان باشد.  نخست وزیر انگلستان در نطق مجمع عمومی سازمان ملل در حالی از بی اعتمادی نسبت به ملت متعهد و حقوق دان و حقوق مدار ایران سخن می گوید که خود توان اداره کشور انگلستان را ندارند.  ایران یک راه، یک مکتب، یک نظام، یک آیین، یک تاریخ و یک رهبر دارد که رهبری آن از امام حسین(ع) است و زیر بار زور نمی رود.مؤسس رژیم صهیونیستی انگلستان است و در ادبیات و قلم دانشمندان عرب از انگلستان به عنوان پیر استعمار نام برده می شود.

دستاوردهای نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای ایران
آنچه مشخص است این که شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از سه شنبه (25 شهریور ماه) در مقر این سازمان در شهر نیویورک گشایش یافته و تا اول ماه اکتبر (9مهر) به کار خود ادامه خواهد داد، از جهات و ابعاد مختلف وجودی همچون سال های گذشته می تواند برای ایران حائز اهمیت بوده و دستاوردهای مختلفی در پی داشته باشد که همه آن ها را می توان در سه دستاورد مهم خلاصه نمود.

نخست؛ اجلاس مذکور فرصتی مغتنم به شمار می رود تا هیئت بلندپایه ایرانی بخصوص رئیس جمهوری اسلامی ایران که در دو نشست مهم یعنی اجلاس جهانی آب و هوا و مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در جمع سران بیش از 180 کشور جهان سخرانی داشته است و خواهد داشت، بتواند نکته نظرات ایران به عنوان یک قدرت عمده منطقه ای را به سران و نمایندگان کشورهای مختلف بیان و تشریح نموده و از این تریبون مهم بین المللی صدای انقلاب اسلامی و ملت متمدن ایران را به گوش جهانیان در گوشه و کنار دنیا برساند و از این طریق نه تنها به ترسیم تصویری واقعی از چهره نظام مقدس اسلامی در جهان بپردازد بلکه تعاملات منطقه ای و بین المللی با ایران را بویژه بواسطه دیدارها و ملاقات های حاشیه ای به سطحی تعیین کننده ارتقا دهد.

دوم؛ سازمان ملل متحد بخصوص مجمع عمومی آن که یکی از تریبون های عمده بین المللی که رؤسای جمهور و وزرای خارجه 193 کشور جهان مخاطب آن هستند مطمئناً فرصتی ناب و استثنایی برای جمهوری اسلامی ایران که سال هاست از جانب کشورهای سلطه طلب جهان بویژه ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان غربی و منطقه آن در معرض انواع و اقسام اتهامات پوچ و واهی قرار دارد می باشد تا با تشریح واقعیت های مربوط به سیاست های منطقه ای و جهانی اش بتواند با تکیه بر دیپلماسی هوشمندانه و خرد ورزانه مبتنی بر عقلانیت اسلامی و ایرانی که وجه بارز سیاست خارجی ایران می باشد، تبلیغات منفی رژیم صهیونیستی و در کنار آن برخی مقامات آمریکا و اروپا و همینطور رسانه های غربی برای وارونه جلوه دادن سیاست های ایران در عرصه های گوناگون از جمله برنامه هسته ای، تروریسم، ایران هراسی و اسلام هراسی، حقوق بشر و تحولات منطقه را خنثی و بی اثر سازد.

اما دستاورد سومی که این اجلاس سالانه می تواند برای جمهوری اسلامی در پی داشته باشد و در بالا نیز تا حدودی به آن اشاره شد، دفاع و صیانت از حقوق مسلم ملت ایران در دستیابی به انرژی و فناوری صلح آمیز هسته ای با استفاده بر دیپلماسی هوشمندانه و خردورزانه جمهوری اسلامی ایران می باشد. در واقع حضور هیئت ایرانی در نشست مذکور و علی الخصوص دیدارهای حاشیه ای آن فرصتی مناسب همزمان با پیگیری مذاکرات هسته ای با ائتلاف 1+5 به شمار می رود تا مقامات ایرانی حاضر در نیویورک به ابهامات ساختگی غربی ها در موضوع هسته ای ایران پایان دهد و تا حد زیادی توطئه افکنی های آمریکا و برخی از همپیمانان غربی و منطقه ای آن را در راه توسعه فناوری های صلح آمیز هسته ای ایران با بن بست مواجه نموده و به چالش بکشد.

اولویت های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی مبتنی بر اصل حکمت، عزت و مصلحت بسیار شفاف، روشن و ثابت است؛ نفی سلطه پذیری در تمامی اشکال آن و نفی سطله جویی در تمامی شقوق متصور که تحت هیچ شرایطی نمی توان از آن عدول و تخطی کرد. همچنین دفاع از حقوق مسلمانان و مظلومان دیگر اصل مهم در سیاست خارجی ایران است. بیان این اولویت ها در شرایط کنونی که آمریکا ادعای ائتلاف جهانی علیه داعش را دارد. بسیار مهم است، چرا که آمریکا از یک سوتلاش می کند با دعوت نمایشی از ایران برای حضور در ائتلاف ضدداعش، ایران را زیر سیطره طرح های خود تعریف کند و از سوی دیگر در سایه این نمایش به نقض حاکمیت سوریه و عراق و تحیمل سلطه گری بر آن ها بپردازد. مقامات کشورمان که این روزها در نیویورک حاضر هستند با بیان اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و رد نظام سلطه می توانند ترفندهای آمریکا را نقش بر آب کنند.

از سوی دیگر برخی رسانه ها و گروه ها در داخل کشور علاقمند هستند تا سفر رئیس جمهور و هیات همراه به نیویورک را در قالب خواسته های سیاسی خود ناظر به دوستی کامل با غرب تعریف کنند. به عنوان نمونه خط رسانه های دوم خردادی قبل از سفر رئیس جمهور به نیویورک این بود که احتمالا رئیس جمهور با اوباما دیدار کند. این خبر احتمالی چندین روز تیتر یک روزنامه هایی  همچون شرق، اعتماد، آفتاب یزد و.. بود و این رسانه های افکار عمومی جامعه را به جای پرداختن به مسائل اصولی سیاست خارجی به این موضوع هدایت می کردند.

در همین جهت بعد از دیدار رئیس جمهور روحانی با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، بسیاری از روزنامه های دوم خردادی به برجسته سازی این دیدار و تعریف آن به عنوان اتفاقی نادر در سیاست خارجی پرداختند. حال آنکه در شرایط کنونی که آمریکا و در کنار آن، انگلیس به دنبال فتنه ای دیگر در منطقه آن هم با کارت مقابله با داعش هستند، چنین برجسته سازی رابطه با انگلیس وجهی ندارد و به جای آن لازم است به اهداف آمریکا و انگلیس توجه کرد.

در این شرایط مسئولان سیاست خارجی با بیان اهداف و تصمیات ایران در مسائل سیاست خارجی باید مانع از هرگونه سوء تفسیر اهداف و مقاصد سیاست خارجی شوند.همچنین در حال حاضر نمایندگان جمهوری اسلامی ایران رایزنی های فشرده هسته ای با مقامات 5+1 را دنبال می کنند. در این شرایط نوعی همپوشانی می تواند بین سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و نیز دیدارهای وی با مقامات کشورها جهت کمک به دیپلماسی هسته ای کشورمان ایجاد شود و می تواند مانع از فشار گروه غربی 5+1 جهت امتیازگیری از ایران در مذاکرات هسته ای گردد.
{jcomments on}
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.