روز کارگر و دغدغه‌های ناتمام

سرمایه اصلی صنعت کشور کارگران و کارکنانی هستند که با وجود مشکلات فراوان، با تلاش متعهدانه خود این مجموعه ها را از بحران خارج کردند. کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است و در هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران بهتر استفاده شود توسعه و پیشرفت رونقی دو چندان خواهد یافت.


لیس للانسان الا ما سعی

کارگاه مهم‌ترین سنگر مبارزۀ کارگران با دشمنان اسلام و انقلاب است. سلاح کارگران، کار آنان است که از این سلاح باید براى تداوم انقلاب، گسستن کاملِ زنجیرِ وابستگى و در نهایت کسب استقلال اقتصادى استفاده شود. کارگران باید با افزایش تولید و بهبود کیفیت آن و با تلاش مستمر در جهت خودبسندگى صنعتى، میهن اسلامى را از بیگانگان بى‌نیاز کنند  کارگران باید با بینش اسلامى به مسائل کار و کارگرى بنگرند، تفاوت در توقعات و خواسته‌هاى صنفى نباید موجب جدایى بین اقشار مختلف شود و اخوت اسلامى را خدشه‌دار کند. مکاتب الحادى مى‌کوشند با استفاده از این امر، کارگران را به صورت طبقۀ جدا از امت اسلامى بشناسانند.(اولین پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت روز کارگر)

از هنگامی که آدمی بر کره زمین پدید آمد، برای رفع نیازهای خود نیازمند کوشش بود. زندگی انسان بر محور کار می‌گردد و کار، تلاش انسان جهت حصول به هدف معین است. کلید گشایش هر استعدادی در درون  انسان کار است. کار بزرگ‌ترین و شاید زیربنایی‌ترین بخش زندگی انسانی است. چرا که از کار می‌توان به جوهره درونی افراد  پی برد و وقتی این جوهره‌های  درونی‌ آشکار شوند  و استعدادهای بالقوه به منصه ظهور  برسند می‌توان به وجود جامعه‌ای پویا امیدوار بود.مکاتب کوناگون بشری دیدگاه‌های مختلفی درباره کار داشته‌اند. در اندیشه یونان  باستان از آنجا که کار به بردگان اختصاص داشت فعالیتی تحقیرآمیز و پست شمرده می‌شد و این دیدگاه در آثار فلاسفه یونان نیز وجود دارد. بتدریج در قرون وسطا وحاکمیت کلیسا بر اروپا تشویق به انجام کار برای کسب درآمد به وجود آمد. با گذشت زمان در دوران رنسانس و شکل‌گیری عقاید جدید درباره‌ انسان و دین و دنیا‌، کار جایگاه و اصالت ‌خاصی یافت. در جهان‌بینی اسلامی‌، کار مفهوم ویژه‌ای ‌دارد و آثار آن تمام‌ صحنه هستی را می‌گیرد  و دنیا و آخرت‌ را به هم گره می‌زند‌.

دستانشان ترک برداشته، اما این ترک‌ها در طول سالیان طولانی یک لطف بزرگ برای آنها داشته و آن افزایش صبر آنها و ساختن کشور با همین دستان است.کارگران را می‌گویم، حال این کارگر می‌خواهد پدر من باشد یا شما فرقی ندارد همین دستان است که سال‌های سال موجبات ایستادگی ما در برابر زیاده‌‌خواهی‌های دشمنان را فراهم آورده است، جایی که پس از انقلاب بزرگ اسلامی ایران کشورمان با تکیه بر دستان توانمند نیروهای داخلی سعی در کاستن وابستگی در عرصه‌های گوناگون از جمله عرصه صنعت به سایر کشورها داشته استهر ساله روز اول می را روز جهانی کارگر نامگذاری می کنند و در مراسمی از کشور  ما در بنگاههای کارگری برگزار می شود اما آیا تاکنون به طور واقعی به حقوق کار  و کارگر رسیدگی شده است ؟ در فرهنگ اسلامی ما کار جوهره هر انسانی است و این جوهره با تعاریفی که که آنرا واجد وصف شرفتمندانه می کند خود نوعی عبادت محسوب می شود که این عبادت وقتی به تولید و ثروت منجر می شود امر پسندیده تلقی می گردد ؛ در علم حقوق نیز توجه ویژه ای به قانون کار و مفهوم کار شده است که حقوق کارگران نیز در آن لحاظ گردیده و مزد کارگر یکی از بخش های مهم آن است که دغدغه کارگر و کارفرما است .

کارگران موتور محرک اقتصاد هر کشور هستند و باعث شکوفایی جامعه می شوند کارگران در کنار کارفرمایان و دولت سه ضلع یک مثلث برای چرخش اقتصاد هستند و کارگران را می توان مهمترین ضلع این مثلث نامید که چگونگی گذران زندگی و جذب ایشان همواره در تمامی دولت ها محل مناقشه بوده است با ادغام وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و رفاه اجتماعی به همراه تعاون بارقه های امید در ذهن کارگران زده شد که شاید قانونگذار و دولت توجه بیشتری به آنان خواهد داشت اما همچنان بر اساس قانون کار وظیفه تأمین اجتماعی را از دولت بر عهده کارفرمایان محول می کنند و این امر باعث ایجاد انحصار عرضه در بازار کار می گردد که این یکی از بزرگترین مشکلات کارگران است . تأمین اجتماعی نیازی است که هر انسانی در سنین کهنسالی و بازنشستگی به آن نیازمند می شود تا ثمره یک عمر زحمت و تلاش خود را ببیند که اکنون حصول آن مشکلاتی را به همراه دارد . پرداخت طلب سازمان تأمین اجتماعی از سوی دولت می تواند مرهمی بر دردهای کارگران باشد و تهمیداتی که در بیمه های تکمیلی نیز برای کاهش حق السهم کارگران امری تلقی می شود که کارگران سخت بدان نیازمند هستند .قراردادهای سفید امضاء که به همت والای دولت تدبیر و امید مشکل بزرگی در امور کارگران بوده اکنون تا حدودی مرتفع شده است و امیدواریم با درایت و حمایت دولت به طور کلی از جامعه کارگری رخت بربندد.

ایجاد شرایط و محیط کار ایمن و تعریف چارچوب های حقوقی مناسب و مجاز برای عقد قراردادهای کار از رسالت های قانون کار است که در کارگاهها بدان آن کمتر پرداخته می شود ، عده ای در شرایط ناایمن به کار می پردازند تا گذران زندگی کنند ؛ اگر قانونگذار قانون کار را به درستی ساماندهی کند از کوچکی حجم کارخانجات تولیدی بکاهد دیگر کمتر کسی به خود اجازه تأسیس کارگاههای ناایمن را می دهد قانونگذار و دولت وظیفه دارند از تعرض و دست اندازی به قانون کار جلوگیری کنند زیرا کارگران این قانون را یک ملجأ برای خود می پندارند و با تمامی ایراداتی که قانون کار دارد اکنون تنها حامی برای دستان پینه بسته کارگر است . ارتقای بهره وری با احساس امنیت و آرامش کارگر صورت می گیرد کارگری که نتواند ضرورت های زندگی خود را تأمین کند در محیط کار آرامش ندارد و به درستی نمی تواند به تولید محصول بپردازد و این معضل راندمان کاری وی را با کاهش محسوسی مواجه خواهد ساخت . رسیدگی به حقوق کارگران در نهایت جامعه را به سوی توسعه رهنمون می سازد و حرکت جامعه را به سوی شکوفایی اقتصادی سریعتر می کند زیرا کارگر دغدغه ای جز کار خود ندارد و بیرون از محیط کار آرامش و آسایش داشته و در داخل محیط کاری نیز با خاطری آسوده به کار مشغول می شود .

این آسودگی خاطر کارگر ، فساد را از محیط کارگری می کاهد زیرا کارگر نیازی به نگهداشتن انرژی خود برای کار دوم ندارد و حتی این دستاورد باعث کاهش فساد اداری نیز خواهد شد.در سال جاری که به فرموده مقام عظمای ولایت سال دولت و ملت ؛ همدلی و همزبانی نام گرفته شده امید است دولت تدبیر و امید در جهت بهبود وضعیت کارگران در کارگاهها و کارخانجات خدماتی ، تلاشی وافر داشته و اقداماتی را در راستای رفع دغدغه های معیشتی کارگران بردارد که این امر باعث دلگرمی کارگران و در نهایت باعث بهره وری می شود . به هر روی کارگران چشم انتظار حمایت های دولت در راستای احقاق حقوق و افزایش قدرت خرید خود با توجه به خط فقر و مشکلات تورمی بر سر راه معیشت خود هستند و همچنین امنیت شغلی در راه مسایل استخدامی و قراردادها نیز نکته ای مغفول مانده است که امنیت شغلی بهتر از یافتن شغل برای جوانان است زیرا وجود امنیت شغلی سبب آسودگی خاطر است و جوان می تواند به آهستگی به دورنمای خود پیشرفت را برای خود تصویر کند . این بارقه امید در ذهن کارگران زده نمی شود مگر با حضور تشکل های کارگری در رأس امور تصمیم گیری برای کارگران و تعامل وزارت تعاون ، کار و امور اجتماعی با این تشکل ها که از بدنه کارگران هستند . امید است در سال جدید شاهد پیشرفت در امور کارگری کشور باشیم .

کار در زندگی آدمی از اهمیتی اساسی برخوردار است و این امری معلوم و شناخته شده است. این اهمیت در تعالیم اسلامی به خوبی تجسم پیدا کرده و تبیین گشته است و همچون انگیزه ای مثبت و نیرومند، روح کوشش و تلاش را در افراد و گروه ها دمیده است. لذا بر پیشوایان اجتماع و مدیران ملت و مردان حاکمیت واجب است که برای فراهم آوردن کار برای بیکاران تلاش کنند چرا که بیکاری سبب فقر و بی بند و باری و سقوط اخلاقی است. همچنین لازم است از لحاظ کارگران جهات متعددی رعایت شود تا حقوق آنان در ترازهای مختلف چنان به ایشان برسد که به هدف های انسانی اسلام نزدیک باشد.

حرف آخر:

کار و تولید در هر کشوری بدست کارآفرینان و کارگران انجام می پذیرد و این دو قشر را می توان مکمل هم در امر تولید دانست که به منزله دو بال و بازوی تکمیل کننده هم عمل می کنند و با تولید و انجام کار در عرصه های مختلف بستر رفاه و آسایش را برای آحاد جامعه فراهم می نمایند . کارآفرینان و یا همان کارفرمایان با اندیشه و فکر و ایده خود صنعت و حرفه ای را شروع و کارگران عزیز به کمک آنان آمده، کار را ادامه و به سرمنزل مقصود می رسانند، بنابراین هر دو در به ثمررساندن و تولید محصول نهایی شریک هستند که هم اجر دنیوی و هم اجر اخروی دارد. 

حاصل زحمت و تلاش این دو گروه فعال جامعه، تولیداتی است که در جهت خودکفایی و تامین نیازهای افراد جامعه به بازار عرضه می شود که این خدمات واقعاً افتخار مردم آن کشور محسوب می شو همدلی و همزبانی بویژه در سالی که به همین عنوان از سوی رهبر معظم انقلاب نام نهاده شده است، زمینه ساز ایجاد فرهنگ صحیح و غنی کار در جامعه اسلامی شود و راه را برای ایجاد یک جامعه اسلامی خلاق و فعال و الگو برای سایر ملل مبدل سازد.  همه افراد جامعه مشغول فعالیت و کار هستند و بنوعی می توان همه را کارگر نامید. اما گروهی هستند که فعالیت بیشتری در راه سازندگی ایران عزیز اسلامی دارند که در واقع به آنان کارگر اطلاق می شود که انتظار می رود در چنین زمان سخت و طاقت فرسا هم دوش کارآفرینان و سرمایه گذاران عرصه کار و تولید، تلاشهای خود را استمرار بخشیده و انشاء ا... تعالی راههای سخت را هموار نمود،تا آبادانی میهن عزیز فراهم شود.

بی‌شک کارگرانی که همواره در طول سالیان اخیر به عنوان یکی از ستون‌های اصلی نظام ایفای نقش کرده‌اند نیازمند تکریم بیشتر و فرهنگسازی مناسب برای ارائه خدمات به این قشر هستندامیدواریم گذر ما بر نقش موثر کارگران در کشورمان که بخشی موثر از جامعه و به تعبیر رهبر معظم انقلاب ستونی از انقلاب را تشکیل می‌دهند تلنگری باشد تا به امنیت شغلی و وضعیت اجتماعی این قشر زحمتکش کشورمان توجه بیشتری شود. دیدن کارگران و تاثیرگذاری آنها در جامعه را شاید بتوان ساده‌ترین کار برای مسئولان دانست کارگرانی که همواره در طول سال‌های پس از انقلاب با حضور همیشگی شان در صحنه، وفاداری خود به نظام و انقلاب را اثبات کرده‌اند این روزها نیازمند توجه بیشتری هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.